از احضاریه احمدی‌نژاد تا اجرای حکم سهامداران بانک آریا

حضور مسئولان قضایی در انتخابات ریاست جمهوری،‌ شکایت از محمود احمدی‌نژاد،‌ دیدار رئیس جمهور منتخب ملت با رئیس قوه قضاییه و ادامه بررسی پرونده بانک اریا از مهم‌ترین اخبار این هفته حوزه حقوقی قضایی بود.

حضور مسئولان قضایی در انتخابات ریاست جمهوری،‌ شکایت از محمود احمدی‌نژاد،‌ دیدار رئیس جمهور با منتخب ملت با رئیس قوه قضاییه و ادامه بررسی پرونده بانک اریا از مهم‌ترین اخبار این هفته حوزه حقوقی قضایی بود.

** مسئولان بلند‌پایه قضایی روز جمعه در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها شرکت کرده و رای خود را به صندوق انداختند و پیام خود را به ملت همیشه سرفراز ایران اعلام کردند و همچنین به منتخب ملت ایران تبریک گفتند.

حضور مردم پرشور است/ ساز و کار انتخابات کشور توام با سلامت است

“غلامحسین اسماعیلی” با اشاره به حضور پرشور مردم در اولین ساعات رای گیری اظهار داشت: حضور مردم در تمام این سال‌ها و پشتیبانی آنها از نظام همواره بی‌سابقه و چشمگیر بوده است.

وی اضافه کرد: مردم همیشه با حضور قاطع در صحنه‌های خطیر انقلاب اسلامی مهر تاییدی بوده‌اند برای نظامی که مبتنی بر مردم سالاری دینی است تبیین شده است.

رئیس سازمان زندان‌های کشور گفت: ساز و کار انتخابات کشور در تمام این سال‌ها توام با سلامت طی شده و این دوره هم قطعا تا آخرین ساعات رای گیری خدشه‌ای در این ساز و کار ایجاد نخواهد شد.

هیچ کشوری در سلامت انتخابات به پای ایران نمی‌رسد

“آیت الله محسنی گرکانی” برای انداختن رای خود وارد حسینیه ارشاد شده بود، اظهار داشت: ساز و کار انتخابات ایران از سلامت برخوردار است و هیچ یک از کشورهای مدعی دموکراسی از چنین سلامتی برخوردار نیستند.

این مقام مسئول تصریح کرد: حمایت از حکومت و مسئولین نظام یکی از نکات کلیدی مبارزه با استکبار است و ملت ایران همواره حامی نظام بوده است.

رئیس دیوان عالی کشور گفت: حضور قاطع مردم در انتخابات تعیین کننده است و در حقیقت پیروز این دوره از رقابت‌ها ملت ایران خواهد بود.
** پایگاه اطلاع رسانی دولت مدعی شد که احضاریه‌ای از دادگاه بری محمود احمدی نژاد رئیس جمهور کشورمان ارسال شده که این شکایت از سوی مجلس، کمیسیون اصل ۹۰ و یعقوب نژاد بوده است که فضای رسانه‌هار ا کاملا دگرگون کرد که وکیل علی لاریجانی و سخنگوی قوه قضاییه توضیحاتی در این زمینه ارائه کردند.

شکایت از احمدی‌نژاد شخصی نیست/ موضوع شکایت ربطی به پخش فایل صوتی مرتضوی ندارد

“احمد علیجانی” در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر احضار محمود احمدی‌نژاد به دادگاه با شکایت علی لاریجانی اظهار داشت: موضوع شکایت مربوط به شخص رئیس مجلس نبوده بلکه این پرونده مربوط به رعایت نکردن قوانین مصوب درباره تشکیل وزارت ورزش و جوانان است.

وی ادامه داد: اخبار منتشره مبنی بر اینکه احمدی‌نژاد با شکایت لاریجانی به دادگاه احضار شده اشتباه بوده و موضوع مطرح شده در این پرونده مربوط به تاریخ ۲۷ فروردین سال ۹۰ است که گزارش مربوط به رعایت نکردن قوانین مصوب درباره قانون تشکیل وزارت ورزش و جوانان از سوی مجلس به قوه قضاییه ارسال شد.

وکیل علی لاریجانی در پاسخ به اینکه آیا این شکایت در مورد پخش فایل صوتی سعید مرتضوی در مجلس نیز بوده گفت: وقتی قانون تشکیل وزارت ورزش و جوانان به تصویب رسید، دیگر دو سازمان تربیت‌بدنی و سازمان ملی جوانان نمی‌توانستند به حیات‌شان ادامه دهند و می‌بایست در قالب وزارت ورزش و جوانان ادامه فعالیت می‌دادند اما به این موضوع توجه نشد و طبق قانون این موضوع از طریق مجلس به قوه قضاییه گزارش شد و دستگاه قضایی آن را در مرجع قضایی مطرح کرد و این مساله هیچ ارتباطی به موضوع فایل صوتی مرتضوی ندارد.

مسئولان قوه قضاییه از احضار رئیس جمهور اطلاع نداشتند/ کج سلیقگی شده است

غلامحسین محسنی اژه ای درباره خبر مربوط به احضار رئیس جمهور به دادگاه گفت: برای مسئولان عالی رتبه نظام در قانون اساسی و در قانون موضوعه پیش بینی شده است که اگر احیاناً تخلفی کردند یا مرتکب جرمی شدند چگونه رسیدگی شود.

دادستان کل کشور افزود: در اصل ۱۴۰ قانون اساسی پیش بینی شده است که اگر رئیس جمهور، معاونان و وزراء احیاناً مرتکب جرم عادی شدند این جرم باید با اطلاع مجلس باید در دادگاه عمومی دادگستری رسیدگی شود.

وی اظهار کرد: در ماده ۱۹ قانون وظایف و اختیارات رئیس جمهور هم پیش بینی شده است اگر چنانچه جرایم عادی بود در دادگستری و در دادگاه عمومی با اطلاع مجلس و اگر تخلف از قانون و انجام وظایف بود، آن تخلفات مربوط به وظایف، در دیوان عالی کشور رسیدگی شود.

**بانک آریا نام بانکی است که در اواخر سال ۱۳۸۹ اقدام به پذیره نویسی کرد و بر همین اساس گروه منصور آریا در تیر ماه سال ۸۸ درخواست تاسیس بانکی با نام آریا را مطرح کردند و بانک مرکزی هم شهریور سال ۸۹ به آنها اجازه داد تا بانک آریا را با سرمایه اولیه دو هزار میلیارد ریال تاسیس کنند اما این بانک با دخالت اعضای پرونده فساد مالی متوقف شده است.

سهامداران بانک آریا در انتظار اجرای حکم/ پولشویی تنها یکی از جرائم متهمان است

تاکنون برای ۲۹ متهم پرونده بانک آریا کیفرخواست صادر شده که مه‌آفرید امیرخسروی یکی از معروف‌ترین متهمان در این بخش است و البته غیر از اتهام پولشویی مواردی همچون معاونت در پولشویی،‌ دریافت رشوه، اخلال در امنیت اقتصادی کشور نیز برای وی ثبت شده است.

یک منبع آگاه درباره برگزاری جلسه دوم رسیدگی به پرونده “بانک آریا” اظهار داشت: طبق قراری که قاضی در جلسه اول و پس از
قرائت کیفرخواست گذاشت مقرر شد تا جلسات بعدی با حضور ۴ یا ۵ متهم و وکلای مدافع آن‌ها برگزار شود.

وی ادامه داد: اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده متهمان بانک آریا ۳۱ اردیبهشت به ریاست قاضی احمدزاده در دادگاه انقلاب برگزار شد اما قرار بود جلسه دوم ۱ خرداد برگزار شود که به دلیل رسیدگی‌های بیشتر توسط قاضی این جلسه برگزار نشد و جلسه بعدی دادگاه به یک ماه دیگر موکول شد.

**یکی از بزرگترین پرونده‌های فساد اقتصادی کشور پرونده موسوم به سادات خوزستان بود که افرادی در خوزستان مدعی سیادت بودند با دریافت پول از مردم ادعا می کردند که ظرف مدت کوتاهی سود این سپرده ها را به آنها برمی‌گرداندند، چند ماهی از این کاسبی پردرآمد برای این افراد گذشت و سپرده‌گذاری در نزد سادات در اهواز به یک جریان اجتماعی تبدیل شد که ماجرای عجیبی به دنبال داشت.

پرونده “سادات خوزستانی” به کجا رسید؟

پرونده فساد اقتصادی موسوم به “سادات” در سال ۸۴ با بیش از ۱۲۰ هزار شاکی و ۳ هزار متهم تشکیل شده که هنوز ۵۰ هزار نفر از شاکیان این پرونده بلاتکلیف هستند.

یکی از بزرگترین پرونده‌های فساد اقتصادی کشور پرونده موسوم به سادات خوزستان بود که افرادی در خوزستان مدعی سیادت بودند با دریافت پول از مردم ادعا می کردند که ظرف مدت کوتاهی سود این سپرده ها را به آنها برمی‌گرداندند، چند ماهی از این کاسبی پردرآمد برای این افراد گذشت و سپرده‌گذاری در نزد سادات در اهواز به یک جریان اجتماعی تبدیل شد.

“علی عیاشی” سرکرده باندی متشکل از ۱۵ نفر از اعضای اصلی و نزدیک به ۴۰۰ نفر از کسانی است که با وی در ارتکاب کلاهبرداری مشارکت داشته‌اند و در شهرهای مختلف استان خوزستان با کلاهبرداری از بیش از ۱۷۰ هزار نفر، وجوهی بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان از طریق تبلیغات گسترده و با وعده‌های دروغین از جمله پرداخت سود ۴۰ تا ۶۰ در صد در قالب پول نقد، لوازم خانگی و … اخذ و سپس با تعطیلی محل کار خود به خارج از کشور متواری شده‌اند.

دیدار رئیس قوه قضاییه با رئیس‌جمهور منتخب ملت

آیت‌الله آملی لاریجانی عصر روز (۴شنبه ۲۹ اردیبهشت) با حجت‌الاسلام و‌ المسلمین دکتر حسن روحانی دیدار و گفتگو کردند.