هدف قرار دادن دو کشتی اسرائیلی در اقیانوس هند چه پیامدهایی دارد؟

هدف قرار دادن دو کشتی اسرائیلی در اقیانوس هند حامل پیام ها و مفاهیم نظامی و سیاسی در بازه زمانی و مکانی است.

هدف قرار دادن دو کشتی اسرائیلی در اقیانوس هند حامل پیام ها و مفاهیم نظامی و سیاسی در بازه زمانی و مکانی است.

بر اساس گزارش منابع المیادین ، دو کشتی متعلق به رژیم اشغالگر اسرائیل که حامل مقادیر زیادی نفت بودند، در چهارم ژانویه در اقیانوس هند هدف قرار گرفتند .

اولین کشتی اسرائیلی در شمال غربی مالدیو با نام “CHEM CILICON” متعلق به شرکت “ACE” و با پرچم لیبریا هدف قرار گرفت.

در مورد کشتی دوم، کشتی اسرائیلی و نام آن پاسیفیک گلد است و متعلق به شرکت شرقی است. در نزدیکی بندر کوچی در هند هدف قرار گرفت.

این اولین بار نیست که کشتی های اشغالگر اسرائیل در اقیانوس هند هدف قرار می گیرند. در ۲۳ ژانویه ۲۰۲۳، یک کشتی تجاری “مرتبط با اسرائیل” با پرچم لیبریا در اقیانوس هند در ۲۰۰ مایلی وراوال هند مورد حمله یک پهپاد قرار گرفت که منجر به آتش سوزی در کشتی شد.
اما آنچه در مورد هدف قرار دادن این دو کشتی در ابتدای سال جاری قابل توجه است، این است که حدود ۴۸ ساعت پس از شهادت صالح العراوی، معاون دفتر سیاسی حماس (۲ ژانویه) در حمله رژیم صهیونیستی در حومه جنوبی بیروت و چند روز پس از شهادت مستشار نظامی سپاه پاسداران ایران، سرتیپ سید راضی موسوی (۲۵ دسامبر) در حمله اسرائیل به سوریه انجام گرفت.

بنابراین، این هدف‌گیری، علی‌رغم عدم ادعای هیچ طرفی، پیام‌ها و مفاهیم نظامی و سیاسی را در زمان و مکان به همراه دارد.

پیام های نظامی

به گفته چارلز ابی نادر، تحلیلگر امور امنیتی و نظامی المیادین ، این هدف گیری از منظر نظامی «ممکن است پیامی از سوی محور مقاومت باشد مبنی بر اینکه از ظرفیت و توانایی نظامی برای اجرای تهدیدات خود علیه اشغالگر اسرائیل در حمایت از نوار غزه برخوردار است.

به گفته ابی نادر، نیروهای محور مقاومت در پهپادها و موشک‌های دریایی و همچنین موشک‌های دوربرد یا کوتاه‌برد دارای توان نظامی هستند که نشان می‌دهد ماهیت این هدف‌گیری می‌تواند از طریق این گزینه‌ها در قابلیت‌های ارائه‌شده باشد.

وی در این زمینه به المیادین نت تأیید کرد : نیروهای محور مقاومت در بسیاری از عملیات‌هایی که علیه اشغالگران و پایگاه‌های آمریکایی و همچنین در دریای سرخ و اقیانوس هند در نبرد طوفان الاقصی انجام شد، این توانایی‌ها را به نمایش گذاشتند.

پیام های سیاسی

به گفته ابی نادر، از نظر پیام‌های سیاسی، این هدف‌گیری «در چارچوب تعهد محور مقاومت به آرمان فلسطین و مسیر حمایت از غزه در برابر حملات اسرائیل و حمایت غرب از آنها قرار دارد».

وی  افزود : این منطقه دریایی در اقیانوس هند از اهمیت مهم و اساسی برخوردار است، دقیقاً به این دلیل که نفوذ نظامی در آنجا از موضع محور سیاسی مقاومت در این رویارویی حمایت خواهد کرد.

پیامدهای زمان بندی

ابونادر در خصوص زمان این هدف قرار دادن پس از ترور فرماندهان موسوی و العاروری، این زمان بندی را با هدف «ایجاد ارتباط بین محور مقاومت در چارچوب مقابله با اسرائیل و حمایت از نوار غزه  دانست که از آن جدا نیست.»

وی توضیح داد که عواقب این هدف‌گیری اقتصادی در پرتو محاصره یمن علیه کشتی‌های اسرائیل در دریای سرخ ممکن است دردناک باشد، زیرا به اقتصاد اشغالگر، حرکت و تأثیر آن بر جامعه ضربه می‌زند و آن را مختل می‌کند.

مروری بر اقیانوس هند

اقیانوس هند بین آسیا، استرالیا و آفریقا و همچنین اقیانوس جنوبی قرار دارد، زیرا از شمال با آسیا و از غرب با آفریقا همسایه است. از شرق هم با استرالیا هم مرز است. از جنوب با اقیانوس جنوبی همسایه است.

این اقیانوس حدود ۲۰ درصد از مساحت زمین را پوشش می دهد و از نظر وسعت تقریباً بیش از ۵ برابر کل ایالات متحده آمریکا است و سومین اقیانوس بزرگ از پنج اقیانوس جهان (پس از اقیانوس آرام و اطلس) است.

اهمیت ژئوپلیتیکی این اقیانوس در این است که شامل ۴ گذرگاه آبی مهم  که عبارتند از کانال سوئز (مصر)، باب المندب (جیبوتی – یمن)، تنگه هرمز (ایران – عمان). و تنگه مالاکا (اندونزی – مالزی) می باشد .

اقیانوس هند همچنین عرصه مهمی برای انتقال نفت و کالا از سراسر جهان است، زیرا طبق آخرین مطالعات حدود ۸۰ درصد نفت دریایی و ۹.۸۴ میلیارد تن کالا از آن عبور می کند.

آن سوی دریای سرخ

پس از هدف قرار دادن مکرر کشتی‌های اسرائیلی و عازم بنادر اشغالی، می‌توان گفت که اقیانوس هند نیز مانند بحرین سرخ و عربی به کابوس این کشتی‌ها تبدیل شده است، زیرا در معرض هدف قرار گرفتن توسط نیروهای ارتش قرار خواهند گرفت. محور مقاومت که به حمایت و پشتیبانی از نوار غزه و مقاومت در برابر آن تا پیروزی و رفع محاصره ادامه می دهد.

این موضوع پس از تردید کشورهای اروپایی برای مشارکت فعال در آن، شاهد دیگری بر شکست ائتلاف موسوم به «نگهبان سعادت» به رهبری ایالات متحده در حفاظت از ناوبری کشتی‌های اسرائیلی است که معتقد بودند این امر باعث بازدارندگی نیروهای یمنی یا نیروهای محور مقاومت از هدف قرار دادن کشتی های اسرائیلی در دریای سرخ می شودچرا که این بار پاسخ محور مقاومت از طریق اقیانوس هند داده شد.