اسرائیل سفارتخانه های خود را در انتظار صدور حکم بازداشت علیه مقامات خود بسیج می کند

وزارت امور خارجه اسرائیل از سفارتخانه های خود در سراسر جهان خواست تا در صورت صدور حکم بازداشت توسط دادگاه بین المللی کیفری علیه مقامات اسرائیلی به اتهام ارتکاب جنایات جنگی علیه فلسطینیان، برای عواقب احتمالی آماده شوند.

وزارت امور خارجه اسرائیل از سفارتخانه های خود در سراسر جهان خواست تا در صورت صدور حکم بازداشت توسط دادگاه بین المللی کیفری علیه مقامات اسرائیلی به اتهام ارتکاب جنایات جنگی علیه فلسطینیان، برای عواقب احتمالی آماده شوند.

در بیانیه وزارت خارجه اسرائیل مدعی شد که یسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل به تمامی مأموریت های اسرائیل دستور داده است که «فوراً برای موج شدید حوادث ضدیهودی، ضد یهودی و ضد اسرائیلی آماده شوند».

کاتز همچنین دستورالعمل‌هایی برای تعامل با سازمان‌های یهودی در خارج از کشور در مورد نیاز به آمادگی برای این رویدادها صادر کرد، از جمله هماهنگی تقویت امنیت در اطراف نهادهای یهودی با مقامات.

کاتز گفت: “ما از دادگاه انتظار داریم که حکم بازداشت مقامات ارشد اسرائیل در سطوح سیاسی و امنیتی را صادر نکند.”

در همین راستا، یک مقام اسرائیلی از جو بایدن ، رئیس جمهور آمریکا خواست تا از صدور حکم بازداشت بین المللی علیه مقامات اسرائیلی از جمله بنیامین نتانیاهو ، نخست وزیر، یوآو گالانت ، وزیر دفاع ، و هرزی هالیوی ، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، توسط دادگاه کیفری بین المللی جلوگیری کند .

روز دوشنبه، روزنامه جروزالم پست به نقل از یک مقام اسرائیلی که نامش فاش نشد، نوشت که دادگاه کیفری بین‌المللی (وابسته به سازمان ملل و مقر آن در لاهه هلند) نمی‌تواند بدون حمایت عمومی یا تاکتیکی از سوی ایالات متحده علیه نتانیاهو و افسران ارشد ارتش اقدام کند.
بایدن کجاست؟
این مقام اسرائیلی با درخواست از رئیس جمهور آمریکا برای اقدام، پرسید: “بایدن کجاست؟ چرا وقتی احتمال دارد اسرائیل زیر اتوبوس پرتاب شود، آرام است؟”

در حالی که پایگاه خبری اسرائیلی “والا” پیشتر اعلام کرده بود که ایالات متحده مانند اسرائیل جزو ۱۲۴ کشور امضاکننده اساسنامه رم دادگاه بین المللی کیفری نیست ، اما در تلاش برای ممانعت از صدور حکم بازداشت مشارکت دارد.

هنگامی که از دادگاه بین‌المللی کیفری در مورد گزارش‌های رسانه‌ها در مورد احکام بازداشت پرسیده شد، به NBC News گفت که “یک تحقیق مستقل در حال انجام در مورد وضعیت کشور فلسطین است و ما در این مرحله اظهار نظر بیشتری نداریم.”

روزنامه اسرائیلی معاریو به نقل از منابع آگاه – که نام آنها را فاش نکرد – نوشته بود که نتانیاهو به طور غیرعادی ترسیده و عصبی است زیرا احتمال صدور حکم بازداشت علیه او وجود دارد.

این روزنامه خاطرنشان کرد که نتانیاهو طی چند روز گذشته تماس‌های تلفنی گسترده‌ای با رهبران و مقامات بین‌المللی داشته است تا از صدور حکم بازداشت علیه وی به‌ویژه با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا جلوگیری کند.

نتانیاهو روز جمعه گفت که اسرائیل “هرگز هیچ تلاشی از سوی دادگاه کیفری بین المللی برای تضعیف حق ذاتی خود برای دفاع از خود را نمی پذیرد.”

نتانیاهو مدعی شد که “تهدید به دستگیری سربازان و مقامات تنها کشور دموکراتیک خاورمیانه و تنها کشور یهودی در جهان خشمگین است” و افزود: “ما در مقابل آن سر تعظیم نخواهیم کرد.”

اسرائیل از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ جنگی ویرانگر را در نوار غزه آغاز کرده است که بر اساس اطلاعات فلسطین و سازمان ملل، بیش از ۱۱۲۰۰۰ کشته و زخمی برجای گذاشته است که بیشتر آنها کودک و زن هستند و قحطی و ویرانی های عظیم برجای گذاشته است.

رژیم صهیونیستی علیرغم صدور قطعنامه توقف فوری جنگ توسط شورای امنیت و با وجود صدور دستورات دیوان بین المللی دادگستری مبنی بر اتخاذ تدابیر فوری برای جلوگیری از نسل کشی و بهبود وضعیت انسانی غزه، به جنگ غزه ادامه می دهد .

۱۷ سال است که اسرائیل نوار غزه را محاصره کرده است و جنگ آن باعث شد حدود دو میلیون نفر از ساکنان آن، که تعداد آنها حدود ۲.۳ میلیون فلسطینی است، در شرایط فاجعه بار آواره شوند.