امروز

سه شنبه, ۲۷ آذر , ۱۳۹۷

  ساعت

۲۳:۴۵ بعد از ظهر

ساخت پل خلیج فارس و اتصال قشم به سرزمین اصلی یکی از آرزوهای قشمی ها بوده است که متاسفانه در سالهای اخیر این مگا پروژه متوقف شده و هر روز ابنیه ناتمام آن فرسوده می شود و میلیاردها هزینه آن در حال نابودی است ، پلی که اگر ساخته می شد شاید هزینه های رفت آمد به قشم کاهش می یافت ، اما هنوز قشمی ها باید از طریق دریا به سرزمین اصلی مسافرت کنند و به همین جهت هزینه بالایی را پرداخت کنند.

دریافت عوارض از ساکنین و مسافران یکی از راه های درآمد زایی در منطقه آزاد قشم به شمار می رود  اما هزینه بالای عوارض پرداختی همواره مورد اعتراض قشموندان وسایر مسافران قرار گرفته و پس از سالها پیگیری موضوع توسط نمایندگان مجلس و مسئولین محلی در سال ۱۳۹۷ دریافت عوارض ورودی خودروها از طریق بندر پهل  در نرخ های متفاوت تصویب شده است.

هم اکنون متولدین قشم ، قشموندان(غیر متولدین ساکن) و مسافران هر کدام به گونه ای  به منطقه آزاد عوارض ورودی پرداخت می کنند اما سئولاتی که در دریافت عوارض ورودی به جزیره قشم  باید به آن پاسخ داد چیست ؟

  • عوارض در راستای چه خدماتی اخذ می شود؟
  • میزان و نرخ عوارض توسط چه نهادی مشخص می شود ؟
  • عوارض دریافتی در کدام راستا هزینه می شود؟
  • در ارائه یک خدمت باید به چند نهاد عوارض داد؟
  • چه دستگاهی بر نحوه دریافت و هزینه کرد عوارض دریافتی نظارت می کند؟
  • آیا قانونی برای دریافت عوارض وجود دارد؟

و …

اگر یک بار به قشم مسافرت کنید باید به سه گونه عوارض پرداخت کنید و فاکتوری به شرح ذیل به شما تحویل داده می شود:

نوع خودرو عوارض منطقه  آزاد قشم عوارض دهیاری پل شورای لافت و بخش مرکزی قشم جمع کل عوارض جمع کل پرداختی شامل بلیط +عوارض + بیمه + تعاونی گمرک
متولدین قشم ۳۷۵۰۰ ۱۵۰۰۰ ۱۵۰۰۰ ۶۷۵۰۰ ۳۱۸۳۰۰
قشموند ۱۵۰۰۰۰ ۱۵۰۰۰ ۱۵۰۰۰ ۱۸۰۰۰۰ ۴۳۰۸۰۰
مسافر(سواری و وانت) ۴۳۸۹۰۰ ۳۰۰۰۰ ۱۵۰۰۰ ۴۸۳۹۰۰ ۷۳۴۷۰۰

البته یک گزینه دیگر هم اخیرا به جدول عوارض ورودی تحت عنوان “میهمان” اضافه شده است که نه تنها هیچ گونه عوارضی پرداخت نمی کنند بلکه از آنجایی که میهمان حبیب خداست حتی بیمه خود را هم پرداخت نمی کنند ، و این در حالی است که منطقه آزاد از صاحب خانه اصلی حتی اگر شصت سال در قشم زندگی کرده باشد عوارض می گیرد و اگر متولد قشم باشد عوارض کمتر.

پس از عبور از گیت پرداخت عوارض  در اسکله پهل و در صورت خلوت بودن شما به داخل لندینگ کرافت هدایت می شوید و در اسکله می توانید از خدمات متنوعی چون سرویس بهداشتی، بوفه و نمازخانه استفاده کنید ، اما نکته قابل توجه عدم استقرار واحد ایمنی و آتش نشانی و فوریتهای پزشکی در هر دو اسکله لافت و پهل است که با توجه به حوادث چند سال اخیر تا کنون هنوز این معضل بر جای خود باقی است و لاینحل مانده است.

میزان عوارض منطقه آزاد قشم توسط هیئت مدیره سازمان و عوارض دهیاری پهل و شورای لافت و بخش مرکزی هم به طور قطع توسط شورای اسلامی تعیین می شود.

اما در مورد اینکه عوارض دریافتی در کدام راستا هزینه می شود باید متولیان امر پاسخگو باشند چرا که تغییر چندانی در خدمات رسانی در دو بندر و حتی تا رسیدن به شهر قشم قابل لمس نبوده و برای مثال اسکله ورود و خروج مسافر در پهل هنوز پس از سالها تفکیک نشده است که این مسئله پهلو گیری شناورها را تحت تاثیر قرار داده است ، از طرفی در مسیر رسیدن به قشم شما از یک خیابان دو طرفه عبور می کنید که فرسوده است و در طول مسیر حتی یک سرویس بهداشتی هم وجود ندارد که این موضوع همواره مورد اعتراض مسافرین قرار گرفته است.

نکته دیگر پرداخت عوارض به سه محل برای ارائه یک خدمت است یعنی شما هم باید به منطقه آزاد قشم هم به دهیاری پهل و هم به شورای لافت و بخش مرکزی عوارض پرداخت کنید و این در حالی است که اگر خدمتی ارائه می شود  فقط توسط منطقه آزاد انجام می گیرد و خودرو شما فقط از نزدیکی دو روستای پهل و لافت عبور می کند و نکته دیگر اینکه عوارض دریافتی دهیاری پهل برای مسافران و ساکنین جزیره متفاوت  بوده و این درحالی است که عوارض دریافتی شورای لافت و بخش مرکزی  برای ساکنین و مسافران مساوی می باشد و معلوم نیست این تفاوت قیمتها بر اساس کدام منطق شکل گرفته است؟

اما نکته قابل توجه دیگر میزان عوارض دریافتی است  ، یا اینکه عوارض باید چند درصد هزینه خدمات اصلی باشد ؟  اگر به نقاط مختلف کشور سفر کنید شاید در برخی موارد به بزرگراه هایی وارد شوید که توسط بخش خصوصی احداث شده و تعمیر و نگهداری می شود که برای عبور از آن مبلغ اندکی از شما اخذ می شود که به طور قطع این موضوع اثر مثبتی در کیفیت سفر خواهد داشت ، حال اگر شما ناچار باشید برای هر بار عبور هزینه بالایی را پرداخت کنید از مسیر دیگری عبور خواهید کرد اما  این موضوع در قشم به گونه دیگری است یعنی ساکنان ناچارند از تنها مسیر موجود استفاده کننده و برای هر بار هزینه گزافی را پرداخت کنند، از طرفی اخذ این عوارض بر میزان ورود مسافران و دیگر هزینه ها در قشم نیز رابطه مستقیم خواهد داشت.

اما برای مشخص شده میزان قیمت عوارض شاید بتوان گفت نزدیک ترین قانون ، قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۳۸۷ است که در آن میزان عوارض دریافتی ۵ درصد هزینه بلیط مشخص شده است . ماده ۴۳  قانون  مذکور عوارض خدمات خاص را به شرح زیر تعیین کرده  است  : حمل و نقل برون شهری مسافر در داخل کشور با وسایل زمینی (به استثناء ریلی)، دریایی و هوایی پنج درصـد (۵%) بهاء‌بلیط (به عنوان عوارض) و این در حالی است که پنج درصد هزینه بلیط “۲۲۵۰۰۰ ریالی ” می شود ۱۱۲۵۰ ریال که با توجه به این مبلغ نه تنها عوارض منطقه آزاد بلکه عوارض دهیاری پهل و شورای لافت و بخش مرکزی هم توجیه ناپذیر می شود .

تصویر زیر هزینه های روز سوم فرودین ماه  از عوارض اخذ شده بندر پهل است که در آن به راحتی می توانید مشاهده کنید هزینه عوارض دو برابر هزینه خدمت ارائه شده یعنی جابجایی خودرو است . مبلغی برابر ۶۴۲۳۵۴۰۵۰۰  ریال به عنوان عوارض دریافت شده و این در حالی است که هزینه خدمت اصلی ارائه شده به مردم ۳۰۴۹۱۸۱۶۵۰  ریال است که عوارض دریافتی بیش از دو برابر خدمات افرادی است که سرمایه و اشتغال زایی ایجاد کرده اند و ناچارند هزینه های خود را با دلار و درهم برآورده کنند.

آیا زمان آن نرسیده است تا بر میزان عوارض دریافتی ورود  خودروها به قشم تجدید نظر شود ؟

 

 

 

 

لینک خبر : https://hormozonline.ir/?p=27829
اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:

دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی