امروز

یکشنبه, ۱۰ مرداد , ۱۴۰۰

  ساعت

۰۳:۳۳ قبل از ظهر

این روزها شهرک مسکونی سام و زال قشم با کوچه های ۸ متری و ساختمان های مرتفع پنج طبقه که در قطعات ۳۰۰متر مربعی احداث شده است فضای شهری این محدوده را با تراکم جمعیت زیادی مواجه ساخته است به نحوی که اکثر قطعات زمین های این شهرک پذیرای ۸ واحد آپارتمانی بوده و به تعبیر دیگر۸ خانوار را با جمعیت متغیر در خود جای داده است.

اما فضاهای عمومی و سرانه های موجود شهرک کمترین تناسبی با جمعیت زیاد و متراکم آن ندارد چرا که طراحی اولیه شهرک برای احداث واحدهای ویلایی یک الی دو طبقه ( دوبلکس) با بعد خانوار حداکثر ۴ نفر صورت گرفته است که ابتدا در قالب افزایش تراکم مجوز ۴ واحدی و در ادامه ( سال ۸۶) با تصویب کمیسیون طرح تفصیلی شهر قشم با فروش تراکم جهت احداث ۸ واحد مسکونی در هر قطعه زمین موافقت و توسط سازمان منطقه آزاد پروانه ساختمانی صادر گردید.

لیکن مع الاسف آنچه در این فرایند توفیق افزایش نیافت سرانه های مورد نیاز و حیاتی شهرک از جمله معابر و دسترسی ها ی سواره و پیاده ( خیابانها و کوچه ها و پیاده رو ها) ،فضای سبز ، فضاهای تنفس و باز شهری ، فضاهای فراغتی و ورزشی ( نظیر ورزشگاه های محله ای ) بود که این همه ، رابطه ای مستقیم و معنا دار با رفاه ساکنین دارا می باشد.

اما اتفاقی که اخیرا در حال رخ دادن مى باشد و افزایش مشکلات ساکنین را موجب شده است ، ایجاد پیاده رو های یک متری ( عرض ۱ متر ) در طرفین کوچه های ۸ متری شهرک یاد شده است که بدون کنترل و نظارت دقیق از سوی پیمانکار مربوطه در حال ایجاد مى باشد ، چرا که با احتساب عرض جداول اجرا شده ، عرض مفیدی که برای تردد و توقف و شعاع چرخش خودرو هایی که از منازل خارج و یا داخل می شوند کمتر از ۶ متر خواهد بود .

بواقع محصول این اقدام نه پیاده رویی با عرض مناسب در طرفین کوچه برای تردد ساکنین خواهد بود و نه کوچه ای با عرض مناسب برای تردد و توقف خودروها.
این در حالیست که در برخی از کوچه های شهرک که قبلا کف سازی آن ها اجرا شده ، با حذف پیاده رو ، آسفالت معبر بصورت دیوار به دیوار اجرا شده است و مشکلات تردد و عبور و مرور آن در مقایسه با معابر جدید کمتر است.

بعد دیگر و البته بسیار قابل تامل این موضوع اتلاف هزینه های زیادی است که صرف زیر سازی و پی ورس و جداول پیاده رو هایی میشود که به لحاظ عملکردی ناقص بوده و صرفا با کاهش عرض مفید معبر مشکلات ترافیکی کوچه را افزایش داده است.

بی شک در فرآیند عملیات بهسازی و کف سازی معابر شهرک ها ، اگر احداث این پیاده روهای مزاحم حذف شود با هزینه های آن معابر بیشتری امکان آسفالت و بهسازی خواهند داشت که در این خصوص لازمست مسئولان و مدیریت های شهری سازمان منطقه آزاد قشم با بررسی دقیق و کارشناسانه ی موضوع ، نسبت به رفع این معضل اساسی اقدام نمایند.
ذکر نام منبع محفوظ مى باشد/

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی