نرم افزار چند رسانه ای سردار شهید موسی درویشی نخل ابراهیمی

 معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید و امورایثارگران هرمزگان از تولید نرم افزار چند رسانه ای سردار شهید موسی درویشی خبر داد. عبدالرضا یوسفی افزود: این نرم افزارچند رسانه ای مجموعه ای از اطلاعات و آثار مرتبط با سردار شهید “موسی درویشی نخل ابراهیمی ” است که شامل ۴۳ قطعه عکس، ۸ فقره سند، […]

 معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید و امورایثارگران هرمزگان از تولید نرم افزار چند رسانه ای سردار شهید موسی درویشی خبر داد.

عبدالرضا یوسفی افزود: این نرم افزارچند رسانه ای مجموعه ای از اطلاعات و آثار مرتبط با سردار شهید “موسی درویشی نخل ابراهیمی ” است که شامل ۴۳ قطعه عکس، ۸ فقره سند، ۴۱۸دقیقه فیلم است. از بخشهای دیگر این نرم افزار، می توان به زندگی نامه، وصیتنامه، خاطرات شهید درویشی، در کلام یاران، دفتر شعر، تصاویر و اسناد اشاره کرد که همه بخشهای فوق قابلیت جستجو واستخراج اطلاعات را دارند. این نرم افزار نودمین نرم افزار چند رسانه ای است که به همت به همت نشر الکترونیک شاهد در قالب دی وی دی منتشر شده است.

یوسفی اظهار داشت : همچنین عطرافشانی از گلزار شهدای بندرعباس به همت خادمین حرم علی بن موسی الرضا(ع) در ۴ مهرماه به همراه خانواده های معظم شهدا و ایثارگران و مسئولین مربوطه و امت شهید پرور صورت می پذیرد.

گفتنی است، شهید “موسی درویشی نخل ابراهیمی، در سال ۱۳۰۸ د رجزیره هرمز دیده به جهان گشود . شهید درویشی در سن ۱۶ سالگی از نعمت داشتن پدر محروم گردیدومسئولیت تامین معاش خانواده که به نحوی تحت سرپرستی جده وی قرار داشتند به عهده گرفت .وی در سال ۱۳۲۷ در معدن خاک سرخ هرمز مشغول به کار شد . شهید درویشی در این جزیره واسطه اصلی میان روحانیت مبارز وانقلابی با مردم می گردد ومنزل شهید مامن وپناهگاه امنی جهت مبارزینی که به استان هرمزگان سفر مینمایند ویا تبعید می شوند قرار میگیرد. علاوه بر آن ملاقات دلنشین وخصوصی شهید درویشی با امام خمینی (ره) ودعا ولبخند زیبای امام (ره)شهید درویشی را به عاشقی سر از پا نشناخته نسبت به حضرت امام واجداد طاهرینش تبدیل کرده بود . لذا به راحتی دو بار تبعید به اطراف تهران وقم را به جان خرید . شهید درویشی در دوران مبارزاتی مردم این خطه علیه رژیم ستم شاهی، ضمن آشنایی با روحانیون جزیره هرمز، نقش خود را در حرکت مردم علیه این رژیم ایفاء نمود. او در سال ۱۳۴۲ به مبارزه مخفی علیه رژیم پهلوی برخاست و با آمدن روحانیون به این جزیره مشغول ارشاد مردم شد تا جایی که خانه خود را مهمانسرای روحانیون قرار داد و در آن سال های خفقان اسارتها و تبعیدهای متعدد را متحمل گردید. در سال ۱۳۴۹ به علت مخالفت با رژیم و حمایت از طبقه محروم و مستضعف به تهران تبعید شد اما در تبعید با نیروهای مومن و انقلابی در تهران و قم ارتباط برقرار نمود. این شهید والامقام شاگردانی بسیاری را در حوزه های مختلف تربیت نمود و شهیدان محمد و علی گلزاری، موسی آزموده ،احمد اوج هرمزی، جعفر پاینده ، ابراهیم غلامزاده، علی جمالی، احمد هرمزی، احمد صالحی ، محمد ملاح، محمد رئیسی و قنبر قنبر نژاد از جمله شاگردان وی بودند. شهید درویشی در سال ۱۳۵۷ از سوی رژیم پهلوی به مدت سه ماه برای دومین بار به حسن آباد قم تبعید شد. در اوج مبارزاتی ملت ایران علیه رژیم شاه، نقش خود را در پیروزی انقلاب اسلامی ایفاء نمود و مرتب در محافل و مجلس با سخنرانی، مردم را با افکار و اندیشه های حضرت امام (ره) آشنا می کرد. او به حضرت امام (ره) علاقه خاصی داشت و در سالهای قبل از تبعید آن حضرت به ترکیه و بعد از تبعید به عراق در مسافرتی که به اتفاق گروهی از دوستانش به قم داشت، موفق به زیارت امام شد و نماز جماعت را با ایشان اقامه کرد. شهید درویشی در جریان یک راهپیمایی بزرگ توسط رژیم دژخیمان دستگیر شد و به زندان افتاد و پس از مدتی از زندان آزاد شد تا این که در سال ۱۳۵۷ انقلاب به پیروزی رسید. فعالیت های انقلابی شهید درویشی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ا تشکیل سپاه پاسداران این جزیره ادامه پیدا کرد .وی دربسیج دریانوردان وملوانان هرمز واستان هرمزگان در راستای خدمات دریائی در جبهه های نبرد نقش موثری را ایفا کرد این شهید بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نسبت به تشکیل کمیته انقلاب در جزیره هرمز همت کرد و مدتی سرپرستی آن را بر عهده گرفت. پس از تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وارد این نهاد انقلابی شد و سرپرستی واحد عملیات دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هرمز را عهده دار شد. وی در سال ۱۳۶۲ با گروه زیادی از نیروهای سپاه و بسیج عازم جبهه ها نبرد حق علیه باطل شد و در تاریخ هشتم اسفند سال ۱۳۶۲ در جزایر مجنون در حالی که سوار بر قایق جهادی خود بود خمپاره بعثیان مزدور سر مبارکش را از پیکر جدا کرد وبه آسمانها شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد.