مهجوریت بقاع متبرکه بندرعباس در میان زرق و برق سنترها

بندرعباس به واسطه اهمیت اقتصادی میزبان آمار بالایی از مسافران و گردشگران است که میهمان این شهر مذهبی می باشند اما مسئولان بعداقتصادی را بر بعد فرهنگی اولویت داده و توجه به سنترها و مراکز تفریحی بیش از اماکن مذهبی به چشم می خورد. به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛امامزادگان و بقاع متبرکه اهمیت و […]

بندرعباس به واسطه اهمیت اقتصادی میزبان آمار بالایی از مسافران و گردشگران است که میهمان این شهر مذهبی می باشند اما مسئولان بعداقتصادی را بر بعد فرهنگی اولویت داده و توجه به سنترها و مراکز تفریحی بیش از اماکن مذهبی به چشم می خورد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛امامزادگان و بقاع متبرکه اهمیت و جایگاه بسیار رفیع و والایی در جامعه دینی دارند از این رو  امامزاده ها و زیارتگاه به عنوان سرمایه‌های مادی و معنوی و نمادی از تمدن مذهبی جامعه اسلامی محسوب می شوند.

در جامعه کنونی با گسترش صنعت و تکنولوژی در بخش های مختلف تاثیر ابعاد مذهب و عقاید دینی درسلامت روحی مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته که به آثار مثبت دین و مذهبی را در بهداشت روانی جامعه دست یافته اند.

براساس اطلاعات محققان بهداشت روانی حضور در اماکن مقدس و زیارتگاهها سبب می شود که فرد در هماهنگی با محیطی که در آن قرار گرفته برای دقایق یا ساعاتی کشمکش های درونی و تضادهای روانی خویش را به فراموشی بسپارد.

از سوی دیگر دشمن جهان اسلام به وسیله دو راه تفرقه و شبهه  به دنبال ایجاد خلال در اعتقادات مردم ونفوذ به جامعه مسلمانان می باشند که در دهه های اخیر با حمایت از گروه های تکفیری و افراطی اقداماتی دست به تخریب مقابر امامزاده ها و اماکن مقدس مذهبی نموده است که این امر نشان دهنده جایگاه والای اماکن مذهبی و بقا متبرکه در تقویت معنویت جامعه دارد.

مقام معظم رهبری در سال های اخیربا تاکید برجایگاه والای بقاع متبرکه و امامزادگان به عنوان سرمایه‌های مادی معنوی اظهار داشتند که بقاع متبرکه و امامزادگان باید به قطب فرهنگی کشور تبدیل شوند تا در سایه امامزاده‌ها معنویت در جامعه رشد یابد.

استان جنوبی هرمزگان به دلیل موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی و قرار گرفتن در کنار شاهراه خلیج فارس از از دیرباز میزبان مردم ملل مختلف با ادیان متفاوت بوده که در زمان شاه صفوی با هجوم پرتغالی ها به خلیج فارس مذهب تشیع در کنار سنی شافعی گسترش یافت و از آن تاریخ مهد انتقال اسلام به اقصی نقاط دنیا شد.

استان دیندار هرمزگان از دیرباز جایگاه امامزداگان و بزرگان دین بوده و در اقصی نقاط این استان پهناور شاهد وجود بقعه های متبرکه و امامزادگانی هستیم که برکت و رونق را برای مردم مذهبی استان به ارمغان آورده اند.

از جمله بقعه های متبرکه شهرستان بندرعباس امامزاده سید مظفر(ع) می باشد که نوه نسل چهارم امام موسی کاظم علیه السلام است که در بین مردم از جایگاهی رفیعی برخوردارمی باشد و از نظر حضور و تعداد جمعیت زائر جزو ۵۰ امامزاده برتر کشور به شمارمی رود.

امام زاده سید کامل(ع) و شاه محمد تقی در بندرعباس، امامزاده سید مظفر(ع) در قشم، امامزاده شاه صفی الله(ع) در هماگ، امامزاده سید سلطان محمد(ع) و امامزاده سید محمود(ع) در رودان، امامزاده شاه مرعش(ع) در میناب و غیره از جمله بقاع متبرکه استان می باشد که در سایه کم توجهی مسئولان استانی مهجور واقع شده اند.

بندرعباس به واسطه اهمیت اقتصادی و تجاری میزبان آمار بالایی از مسافران و گردشگران است که در جهت امور خود میهمان این شهر مذهبی می باشند اما مسئولان بعداقتصادی را بر بعد فرهنگی اولویت داده و توجه به سنترها و مراکز تفریحی بیش از اماکن مذهبی به چشم می خورد.

براین اساس گردشگری که وارد بندرعباس می شود با تابلوهای راهنما و بیلبوردهای بسیاری از تبلیغات محیطی روبرو می شود اما دریغ یک یک تابلو راهنما برای اماکن مقدس و متبرکه چنانچه اگر فردی  از ورودی های مختلف وارد شهر شود حتی با یک تابلو راهنما برای رسیدن به اماکن متبرکه برخود نمی کند.

در سال های اخیر به همت اوقاف هرمزگان شاهد اقداماتی برای گسترش فضای امام زاده سید مظف بوده ایم که این اقدامات نیز با حجم استقبال مردم همخوانی ندارد همچنین در بسیاری از قسمت های صحن شاهد عملیات نیمه کاره ساخت و ساز می باشیم.

امامزاده شاه محمدتقی نیز که در مرکز شهر قرار دارد به شکل غریبانه و مهجوری واقع شده و در سال های اخیر با تخریب فضای مسجد امام صحن این امامزاده به مخروبه ای تبدیل شده چنانچه که اگر مسافری از کنار این بقعه متبرکه بگذره هرگز به ماهیت معنوی این امام زاده پی نمی برد.

رضا.پ از شهروندان بندری در گفتگو باخبرنگار هرمزگفت:در سال های اخیر با افزایش آمار مسافران در ماههای مختلف سال شاهد بهسازی مبلمان شهری هستیم به نحوی که نوار ساحلی جایگاه مختلفی برای اسکان و تفریگاهها می باشیم.

وی افزود:هرچند اقدامات انجام شده برای شهر تجاری بندرعباس کافی نیست اما می تواند نوید بخش روزهایی بهتری برای این شهر ساحلی باشد.

رضا با اشاره به غربت امامزادگان در بندرعباس اظهار کرد:به واسطه شغلم مدام در خیابان های مختلف شهر تردد دارم و برخی از روزها برای ادای نماز به اماکن متبرکه و مساجد سطح شهر می روم اما نبود هیچ تابلو راهنما وبیلبوردی برای معرفی اماکن متبرکه نکته ای است که مورد غفلت مسئولان مانده و این جای بسی تامل دارد.

وی تصریح کرد: در اقصی نقاط شهر و با فاصله چندصد متری تابلوهای راهنما برای پارک های ساحلی، بازارها و تفریجگاهها مشاهده می شود اما هیچ راهنمایی برای امامرادگان شهر وجود ندارد که این موضوع جای بسی تعامل دارد.

استاندار هرمزگان در جمع مردم رودان وجود امامزاده سید سلطان محمد را یک ظرفیت و نعمت برای مردم این منطقه و روستاهای همجوار آن دانست و گفت: سفر یک میلیون زائر و گردشگر به این منطقه، می‌تواند درآمدزایی خوبی برای مردم داشته باشد و از این ظرفیت باید برای آبادانی و حل مشکلات به خصوص مشکل بیکاری استفاده شود.

جادری خاطرنشان کرد: مردم از بسیاری از نقاط کشور برای زیارت به این امامزاده می‌آیند و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان باید مجوز دهد تا از خانه‌های ساکنان این روستا برای خدمات رسانی و اسکان گردشگران و زائران استفاده شود .

وی  یکی از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی تقویت گردشگری دانست و تاکید کرد: هدف دولت نیز تقویت بخش خصوصی است و دولت وظیفه دارد بستر و زیرساخت را فراهم کند تا مردم بتوانند از این شرایط استفاده کنند.

با توجه با تاکیدات مقام معظم رهبر بر اهمیت توجه به بقاع متبرکه و نقش امامزداگان در رونق صنعت گردشگری و اقتصاد مقاومتی می طلبد که مسئولان اهتمام بیشتری نسبته به جایگاه امام زادگان در جامعه داشته باشند و با توجه به این مهم شاهد رشد ساماندهی  گردشگری مذهبی در هرمزگان باشیم.