مشارکت جوامع روستایی در مدیریت ژئوپارک جهانی قشم

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم از جلب مشارکت جوامع روستایی در مدیریت ژئوپارک جهانی قشم خبر داد. به گزارش هرمز انلاین به نقل از هرمز، حجت الاسلام علی ملانوری گفت: به منظور تحقق توسعه ی پایدار در منطقه، با حمایت مدیریت گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم […]

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم از جلب مشارکت جوامع روستایی در مدیریت ژئوپارک جهانی قشم خبر داد.

به گزارش هرمز انلاین به نقل از هرمز، حجت الاسلام علی ملانوری گفت: به منظور تحقق توسعه ی پایدار در منطقه، با حمایت مدیریت گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم و در چارچوب پروژه های SGP (Small Grant Program) سازمان ملل، نسبت به بهره گیری از روستاییان جزیره در مدیریت مشارکتی ژئوپارک جهانی قشم اقدام شده است.

حجت الاسلام ملانوری افزود: طرح توانمندسازی و جلب مشارکت روستاییان را ژئوپارک قشم، با استفاده از تجربه های به دست آمده از الگوی برنامه های SGP و GEF (Global Environment Fund) در جزیره ی قشم، مدیریت می کند.

ملانوری با پراهمیت دانستن این پروژه، اظهار کرد: این طرح در کنار عنایت به توسعه ی صنایع دستی و توانمندسازی جوامع محلی، به ویژه بانوان روستایی، و کمک به رونق اقتصادی این جوامع، به تولید صنایع دستی با تکیه بر دانش و هنر بومی و بازارپسند بودن محصولات با توجه به نیازمندی های محلی، ملی و بین المللی نیز نظر دارد.

وی بهبود کیفیت و ارایه ی صنایع دستی موجود با استفاده از تجربه های سایر ژئوپارک ها را از دیگر اهداف پروژه ی یاد شده عنوان کرد و ادامه داد: هم اکنون ژئوپارک قشم موضوع تولید صنایع دستی محلی قرار گرفته است و علاوه بر بازاریابی برای محصولات تولیدشده در تارنمای ژئوپارک قشم، این آثار در محل های مورد بازدید گردشگران و حتا نمایشگاه های خارج از جزیره نیز عرضه خواهد شد.

به گفته ی حجت الاسلام ملانوری، تجربه های روستاهای موفق قشم در امر تولید صنایع دستی، بر اساس پتانسیل های موجود در هر روستا و با تشکیل صندوق و سازمان محلی به بخش غربی جزیره انتقال خواهد یافت.
پروژه ی جلب مشارکت جوامع روستایی در مدیریت ژئوپارک جهانی قشم که از سوی طرح SGP سازمان ملل متحد نیز حمایت می شود، از اردی بهشت سال جاری با حضور کارشناسان ژئوپارک و صنایع دستی در روستاهای درکو، چاهوی شرقی، باسعیدو و دوربنی آغاز شده است و ۱۴ ماه به طول خواهد انجامید.