مرمت بادگیرهای روستایی «چاهوشرقی» جزیره قشم

مرمت و ساماندهی بادگیرهای روستای چاهو شرقی جزیره قشم آغاز و تا یک ماهه دیگر به پایان می‌رسد. عبدالرضا دشتی‌زاده رییس اداره میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث فرهنگی هرمزانلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران گفت: بادگیرها از مهمترین عناصر معماری بومی جزیره قشم ساخته شده که به دو […]

مرمت و ساماندهی بادگیرهای روستای چاهو شرقی جزیره قشم آغاز و تا یک ماهه دیگر به پایان می‌رسد.

عبدالرضا دشتی‌زاده رییس اداره میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث فرهنگی هرمزانلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران گفت: بادگیرها از مهمترین عناصر معماری بومی جزیره قشم ساخته شده که به دو شکل دو طرفه و چهار طرفه تقسیم می‌شوند.
 
وی افزود: در گذشته تمامی روستاهای قشم دارای بادگیر بودند که متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل ساخت و سازهای بی‌رویه، نبود آموزش و ترس جامعه محلی از ریزش و خطرآفرین در هنگام بروز زلزله این عناصر بومی با ارزش تخریب شدند.
 
دشتی‌زاده تصریح کرد: ساماندهی و مرمت ۱۱ بادگیر روستای چاهو شرقی جزیره قشم از ۲۰ روز پیش آغاز و تا یک ماهه آینده به پایان می‌رسد.
 
رئیس اداره میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم بیان کرد: این مرمت و ساماندهی با شرکت جامعه محلی و همکاری دهیاری روستا آغاز و در تمامی مراحل کار نیز از دانش بومی بهره گرفته شده است.
 
وی اظهار داشت: با توجه به آنکه بادگیر بخشی از خانه‌های مسکونی را دربرمی‌گیرد این اقدام باعث روشن شدن نقش اهمیت میراث فرهنگی و توسعه جامعه محلی می‌شود.
 
دشتی‌زاده بیان کرد: بادگیرها و به طور کلی معماری درون گرامی فضای مسکونی با چشم‌انداز فرهنگی یکسان جزیره قشم یک پتانسیل بالا در توسعه گردشگری روستایی و توسعه جامعه محلی محسوب می‌شود.
 
رئیس اداره میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: با ساماندهی بادگیرها به دنبال آن اتاق‌های بادگیر می‌توان از این فضلی معماری بومی به عنوان اقامتگاه روستایی استفاده کرد.
 

وی خاطرنشان کرد: ارتباط عاطفی و تجربیات قدیمی جامعه محلی نسبت به بادگیرها باعث نگهداری از این عنصر معماری بومی نواحی ساحل شده که البته این روند با چنین عملیات ساماندهی میدانی ادامه خواهد یافت./ی