مجمع مشترک قیر بمبئی-بندرعباس تشکیل می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان خلیل قاسمی در جلسه مشترک اعضای هیئت تجاری- اقتصادی هرمزگان و کنسول ایران در هند، عنوان کرد: این جلسه محورهای سفر هیئت اقتصادی ایران (بندرعباس) به  کشور هندوستان شهر بمبئی در هندوستان مورد بررسی قرار گرفت. وی با اشاره به بازدیدهای میدانی […]

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان خلیل قاسمی در جلسه مشترک اعضای هیئت تجاری- اقتصادی هرمزگان و کنسول ایران در هند، عنوان کرد: این جلسه محورهای سفر هیئت اقتصادی ایران (بندرعباس) به  کشور هندوستان شهر بمبئی در هندوستان مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به بازدیدهای میدانی از محل عرضه و مبادلات محصولات میوه، خشکبار، خرما و دیدار با فعالین بخش های مذکور و نشستهایی که با سندیکای خرمای بمبئی داشتند، اظهار داشت: با توجه به ظرفیت یکصد هزار تنی بازار خرمای بمبئی، استان هرمزگان ضمن احیای مبادلات تجاری، نسبت به صادرات خرما اهتمام ورزیده و با هدف نزدیکتر شدن بازرگانان دو کشور، هیئتی هفت نفره متشکل از سندیکای تجار مطرح هند در نمایشگاه بهمن ماه خرما و محصولات وابسته در بندرعباس حضور خواهند یافت.

قاسمی افزود: کار در راستای توسعه صادرات غیر نفتی و تامین بخشی از نیاز خرمای هند توسط تولید کنندگان هرمزگان صورت می پذیرد.

وی در ادامه به تولید محصولات قیر در هرمزگان اشاره نمود و گفت: قریب به ۶۰ درصد قیر کشور در هرمزگان تولید میگردد و با توجه به نیاز کشور هند جهت استفاده و احداث زیرساختهای خود به قیر، مجمع مشترک قیر بمبئی-بندرعباس تشکیل خواهد شد تا تبادل نظر و استفاده از ظرفیتهای مشترک برای فعال نمودن و فروش محصول قیر هرمزگان در هند انجام گیرد.

وی افرود: سرکنسولگری ایران در بمبئی و سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان ظرف مدت ۴ ماه نسبت به راه اندازی و فعال نمودن این مجمع اقدام خواهند نمود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان تصریح کرد: با توجه به این که بخش اصلی طلا و مصنوعات فلزی هرمزگان بصورت وارداتی می باشد و عدم وجود کارخانه ساخت طلا در هرمزگان موجب افزایش بهای تمام شده نهایی آن می گردد و از طرفی این تکنولوژی در کشور هند بومی شده است و ضرورت وجود ظرفیتهای مناسب در هرمزگان و همچنین کمک به عرصه اشتغال و رونق اقتصادی در این استان با همکاری سرکنسولگری بمبئی و با سرمایه گذاری اتحادیه طلای هرمزگان این موضوع در دستور کار قرار گرفت.

قاسمی افزود: همکاری مشترک با هدف استقرار هفت نفر از استادکاران طلای هند در کارخانه تولید و ساخت طلای بندرعباس صورت خواهد پذیرفت.

قاسمی به صادرات مجدد محصولات کشاورزی جمهوری اسلامی ایران توسط کشورهای دیگر در بازار هند اشاره کرد و گفت: زمینه حضور تولید کنندگان و بخش خصوصی در بازار بمبئی فراهم می شود.

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان در این جلسه جاذبه های تاریخی و فرهنگی هندیان در هرمزگان را برشمرد و گفت: از جمله آنها معبد هندوها، خور گورسوزان، پوشش زنانه مشترک، گونه های درختی می باشد که با  اعزام گردشگران هندی به هرمزگان و بلعکس همکاری لازم بین دو کشور ایجاد خواهد شد.

شایان ذکر است؛ کنسولگری متقبل گردید نسبت به ارائه اطلاعات بازارهای بمبئی و بندرعباس همکاری لازم با تشکلهای اقتصادی بخش خصوصی از جمله اتاق بازرگانی و مجمع امور صنفی را اعمالمی کند.