قطر: عملیات اسرائیل در رفح ما را در مذاکرات آتش بس در غزه بازگرداند

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر، تایید کرد که عملیات اسرائیل در رفح، در جنوب نوار غزه، مسائل را به مذاکرات آتش بس بازگردانده است.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر، تایید کرد که عملیات نظامی اسرائیل در رفح، مسائل را در مذاکرات بر سر آتش بس در نوار غزه بازگردانده است.

بن عبدالرحمن آل ثانی در جریان مجمع اقتصادی قطر امروز سه شنبه در دوحه گفت: «در چند هفته گذشته شاهد شتاب فزاینده‌ای بوده‌ایم، اما متأسفانه اوضاع در مسیر درستی حرکت نکرده است و اکنون تقریباً در حال رکود در حرکت هستیم. ».

وی بر عدم شفافیت اسرائیل در مورد راه توقف جنگ غزه تاکید کرد و خاطر نشان کرد  که کشورش به میانجیگری بین مقاومت فلسطین و اسرائیل در خصوص آتش بس ادامه خواهد داد و با وجود چالش ها، مذاکرات را متوقف نخواهد کرد.

نخست وزیر قطر افزود: دفتر جنبش مقاومت اسلامی حماس در دوحه تا زمانی که جنگ ادامه داشته باشد باز خواهد بود و نیاز به ارتباط با جنبش وجود دارد.

بن عبدالرحمن آل ثانی گفت: «باید یک دولت فلسطینی در کرانه باختری و غزه بر اساس اجماع فلسطینی وجود داشته باشد».

جنبش حماس به نوبه خود در ۱۰ مه گفت: «حمله دشمن به رفح و اشغال گذرگاه بلافاصله پس از موافقت حماس با پیشنهاد میانجی‌گران، طفره رفتن اشغالگران از دستیابی به توافق را تأیید می‌کند.»

وی افزود که رد پیشنهاد میانجی‌گران توسط اشغالگر، از طریق اصلاحاتی که در آن ایجاد کرد، اوضاع را به حالت اول بازگرداند.

این جنبش توضیح داد که «نتانیاهو و دولت افراطی او از مذاکرات به عنوان پوششی برای حمله به رفح، اشغال گذرگاه و ادامه جنگ نابودی علیه مردم فلسطین استفاده می‌کنند» و نتانیاهو و دولتش را مسئول کامل مانع تراشی برای دستیابی به توافق می‌دانند.

حماس اعلام کرد که با تلاش‌های میانجی‌گران، مسئولانه و مثبت برخورد کرده و انعطاف لازم را برای دستیابی به توافق تبادل اسرا و آتش‌بس در نوار غزه نشان داده است.