قشم در مسیر توسعه پایدار حرکت خواهد کرد

سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم با تشریح سیاست های کلی این سازمان، از طرح های در دست اقدام و برنامه های سرمایه گذاری در قشم با هدف نقش آفرینی این منطقه در سند چشم انداز ایران ۱۴۰۴ خبر داد. علی اکبر شعبانی فرد در گفت وگو با شبکه خبر گفت: یکی از برنامه های مهم […]

سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم با تشریح سیاست های کلی این سازمان، از طرح های در دست اقدام و برنامه های سرمایه گذاری در قشم با هدف نقش آفرینی این منطقه در سند چشم انداز ایران ۱۴۰۴ خبر داد.

علی اکبر شعبانی فرد در گفت وگو با شبکه خبر گفت: یکی از برنامه های مهم این سازمان، اجرای پروژه پل خلیج فارس با هدف اتصال این جزیره به سرزمین اصلی می باشد.

وی افزود: ترانزیت کالا با استفاده از خط زمینی و ریلی از منطقه آزاد قشم و از مبدا اسکله کاوه با بهره برداری از پل خلیج فارس تا پایان سال ۹۵ با هدف توسعه کلان اقتصادی انجام خواهد شد.

طرح توسعه اسکله کاوه به طول ۷۶۰ متر با هزینه ای بالغ بر ۱۳۰ میلیون یورو با اعتبار منابع دولتی و منطقه ای طی دو سال آینده نیز از موضوعات دیگری بود که سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم به آن اشاره کرد.

به گفته وی، این پروژه می تواند شرایط  پهلوگیری همزمان چندین کشتی بزرگ با تناژ یکصد هزار تن را برای تخلیه و بارگیری کالاهای فعالان اقتصادی فراهم کند.

وی در ادامه از طرح توسعه فرودگاه بین المللی قشم با احداث سالنی به وسعت ۲۳ هزار متر مربع طی سه سال آینده خبر داد و یادآور شد: با بهره برداری از این طرح، ظرفیت پذیرش و جذب توریست و گردشگر و همچنین حضور سرمایه گذاران در قشم از طریق این فرودگاه بطورچشمگیری افزایش خواهد یافت.

شعبانی فرد با اشاره به اهمیت ایجاد زیرساخت ها در قشم گفت: براساس فعالیت های ایجاد شده در حوزه زیرساختی در این منطقه، ایجاد شش پالایشگاه مهم نفتی و کارخانه فولاد سازی در  قشم از طریق بخش خصوصی در این منطقه آغاز شده که نقش مهمی در برنامه های تدوین شده ایران ۱۴۰۴ خواهد داشت.

به گفته وی، پروژه های نفتی در جزیره قشم می توانند در تامین مواد و خوراک اولیه که در حوزه های نفتی اطراف این جزیره وجود دارند، اثرگذار باشد.

این مقام عالی سازمان منطقه آزاد قشم  در خصوص ایجاد کارخانه فولاد  و صنایع مهم دیگر در این جزیره گفت: با ایجاد کارخانه های مهم صنعتی باید از خروج ارز و مواد اولیه از ایران جلوگیری کنیم.

شعبانی فرد با اشاره به طرح توسعه اسکله بهمن قشم از ظرفیت ۱۶۲ متر فعلی به ۵۷۰ متر، از این اقدام به عنوان حرکت مثبت در زمینه پهلوگیری شناورها با ظرفیت ۱۰ هزار تن و تخلیه و بارگیری کالاها در حوزه واردات و صادرات کالاهای تجاری فعالان اقتصادی یاد کرد.

وی در ادامه این گفت وگو از جزیره قشم به عنوان بزرگترین جزیره خاورمیانه نام برد و تصریح کرد: قشم به عنوان یک نقطه ژئوپلوتیک و ژئواستراتژیک در تنگه هرمز از شرایط مهم در زمینه بارانداز کالا بین کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای میانه برخوردار است.

لندینگ هواپیماهای مختلف و عملیات سوخت رسانی به کشتی های عبوری در خلیج فارس با توجه به قرار گرفتن قشم در مسیر کریدور شمال و جنوب از موضوعات مهمی بود که سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم به آن اشاره کرد.

شعبانی فرد به اهداف دولت و شورای عالی مناطق آزاد کشور در جهت توسعه پایدار و تراز مثبت تجاری در جزیره قشم اشاره کرد و افزود: با نگاه دولت تدبیر و امید و همچنین نگاه ویژه مهندس ترکان دبیر محترم شورای عالی مناطق آزاد تجاری کشور، این جزیره با برنامه های تدوین شده سازمان منطقه آزاد قشم در مسیر توسعه پایدار حرکت خواهد کرد.

وی در پایان از رفاه مردم قشم، جذب سرمایه گذار، جذب گردشگر و ایجاد حلقه اتصال ایران با اقتصاد جهانی به عنوان چهار هدف مهم سازمان منطقه ازاد قشم یاد کرد و افزود: هم اکنون تعداد۲۵۰ پروژه کوچک و بزرگ در دست اقدام داریم که در فرصت های مختلف افتتاح خواهد شد.