ضرورت بکارگیری سرمایه های بومی توانمند در منطقه آزادتجاری- صنعتی قشم

*مقام معظم رهبری (مدظله العالی) تاکید کردند: لشکر جوانان مؤمن انقلابی باید وارد میدان مطالبه دائم و هوشیارانه آرمانها و کمک به تحقق اهداف انقلاب شود. * ( ٧ خرداد ماه ١٣٩٧ ) ابراهیم بلالی قشمی پژوهشگر حوزه اقتصاد-مالی وعضو انجمن مهندسی مالی ایران در یادداشتی با انتقاد از توسعه کاریکاتوری و نامتوازن منطقه آزاد […]

*مقام معظم رهبری (مدظله العالی) تاکید کردند: لشکر جوانان مؤمن انقلابی باید وارد میدان مطالبه دائم و هوشیارانه آرمانها و کمک به تحقق اهداف انقلاب شود. *
( ٧ خرداد ماه ١٣٩٧ )

ابراهیم بلالی قشمی پژوهشگر حوزه اقتصاد-مالی وعضو انجمن مهندسی مالی ایران در یادداشتی با انتقاد از توسعه کاریکاتوری و نامتوازن منطقه آزاد تجاری- صنعتی قشم در گذشته و نادیده گرفته شدن اهالی بومی این منطقه در این روند وتوانمندسازی نیروهای موجود در بزرگترین جزیره غیرمستقل جهان با برندِ کلیدی ترین منطقه آزاد تجاری- صنعتی کشور وهمچنین عدم توجه به ظرفیت بی بدیلِ منابع انسانی جزیره نشینان نوشت.

در یادداشت ابراهیم بلالی قشمی که با سه محوریت آمده است:

*محور اول ؛ توسعه کاریکاتوری و نامتوازن منطقه آزاد تجاری- صنعتی قشم در گذشته و نادیده گرفته شدن اهالی بومی این منطقه در این روند: *
مرور فرهنگ توسعه در کشورهای مختلف و نگاهی به مدل ‌های بزرگ که در جوامع کوچک کلید خورده و راه افتاده‌اند، یک نتیجه مشترک را به دست می‌دهند؛ در تمامی این مدل ‌ها، هرگاه پیوند و ارتباط مناسبی بین جامعه محلی و صنعت تازه‌وارد برقرار نشده، مفهوم توسعه به معنای واقعی آن محقق نشده است؛ چراکه مردم و جوامع محلی از آثار و منافع این مدل ‌ها بهره‌مند نشده و تنها مصائب مدل برای آن‌ها مانده است؛ در نتیجه هیچ گاه تعلق خاطری به آن نداشته و در لحظه های حساس برای ماندگاری‌ آن تلاش نمی‌کنند.
تحقیقات علمی و میدانی به خوبی نشان می‌دهد که ماموریت منطقه آزاد تجاری- صنعتی قشم از بدو تأسیس تاکنون برای توسعه جامعه هدف به درستی انجام نشده است؛ چنانکه زیرساخت‌های مناسب نه تنها در داخل محدوده منطقه فراهم نشده و فعالیت‌های اقتصادی قابل قبولی هم به این منطقه جذب نشده‌اند، ساکنان قشم و اهالی بومی منطقه نیز در این روند نادیده گرفته شده‌اند. در نتیجه چنین پروسه‌ای، مردم قشم و اهالی منطقه نه تنها مزیت‌های شکل گرفتن و توسعه منطقه آزاد را بر سر سفره‌های‌شان احساس نکردند که حتی مصائب و گرفتاری‌های پا گرفتن یک منطقه بزرگ تجاری و صنعتی به آن‌ها تحمیل شده است

*محور دوم ؛ توانمندسازی نیروهای بومی موجود:*
از سرمایه منابع انسانی توانمند به عنوان حلال تمام مشکلات جامعه مدرن یاد می شود. جامعه ای که سرمایه منابع انسانی توانمند آن بالا است، از سلامت و پیشرفت برخوردار است اما جامعه ای که سرمایه منابع انسانی توانمند آن پایین است قطع به یقین سلامت و پیشرفت آن در معرض خطر قرار دارد.
برای بهبود شرایط جامعه محلی بعنوان یک رکن از سه ارکان اصلی رسیدن به توسعه پایدار ومتوازن، توانمندسازی نیروهای بومی موجود از ضروریات یک جامعه میباشد، در ماموریت توانمندسازی نیروهای بومی از یک جهت باید سعی شود نیروی انسانی ماهر و با توانایی و قابلیت حضور در صنایع موجود را تربیت و به بازار کار معرفی شود و از جهت دیگر به افراد شاغل باید کمک کرد که در زمینه فعالیت خود پیشرفت کرده و فرصت‌های مناسب را تجربه کنند.

*محور سوم ؛ عدم توجه به ظرفیت بی بدیلِ منابع انسانی جزیره نشینان :*
بیست ویکم شهریور و بیست مردادماه سالجاری اعضاء مجمع نمایندگان در نشست مشترک بر ضرورت استفاده از نیروهای هرمزگان در بخش‌های مختلف دولت تأکید کردند وخواستار استفاده از ظرفیت نیروهای هرمزگانی در هیأت‌های مدیره صنایع، پالایشگاهها و مناطق آزاد و استفاده از ظرفیت نیروی انسانی هرمزگانی در وزارتخانه‌ها و بدنه دولت شدند، حال با گذشت چندین ماه از این نشست و وعده نمایندگان، متاسفانه شاهد عدم بهره گیری از ظرفیت نیروهای جوان و انقلابی در انتصابات اخیر قشم بودیم و تاکنون توجهی به جوانان و نخبگان این منطقه نشده است.
جزیره ژئواستراتژیک قشم با وجود اینکه از جوانان با تجربه، شایسته و متخصص بهره می‌برد، جای سوال است که چرا از ظرفیت‌های جوانان متخصص و خوب منطقه استفاده نمی‌شود؛ موضوعی که واقعا به دغدغه دلسوزان جزیره و از جمله جامعه محلی تبدیل شده است.
لازم به یادآوری است، از ویژگی بارز کارمایه های بومی را ساکن بودن و شناخت آنها در برطرف نمودن محرومیت‌ها و پیگیری مجدانه و دلسوزانه‌تر مشکلات نسبت به کارمایه های غیربومی باید دانست. زیرابرخلاف کارمایه های غیرساکن که تنها برای ارتقا و یا دیگر مسائل به این منطقه آزاد تجاری- صنعتی می‌آیند، کارمایه های ساکن و بومی با جان و دل برای شهر خود تلاش می‌کنند ، اما کارمایه ای که برای یک یا نهایتا دوسال فعالیت به منطقه آمده است، هیچگونه انگیزه ای برای بهبود وضعیت منطقه نداشته و این خود یک آسیب بسیار جدی به ظرفیت‌های خوب نیروی انسانی منطقه است.

*پایان سخن*؛ بدون شک استفاده از ظرفیت های بومی جزیره در بدنه اصلی منطقه آزاد تجاری-صنعتی قشم که بیشترین کارمایه غیر بومی را طی سال های اخیر داشته و هزینه سفر این کارمایه ها خود به اندازه اشتغال چند جوان بومی جزیره است، از خواسته های به حق نخبگان و تحصیلکردگان در دولت مردمی کرامت و عدالت میباشد.
حال با تاکیدات امام جمعه مقتدر وانقلابی شهرستان قشم مبنی بر بکار گرفتن جوانان هرمزگانی- جزیره نشین در مناصب و جایگاه‌های مختلف، امید است با همراهی وهمکاری نمایندگان در رأس آنان: احمدمرادی، منصور آرامی و محمد آشوری که هر ٣ با رأی تک تکِ سرنوشت ساز مردم جزیره نشین به صندلی بهارستان رسیدند، بهره گیری از ظرفیت نیروی انسانی جوان، متخصص وانقلابی جزیره نشین در مناصب مدیریتی محقق شود.