ساماندهی میراث فرهنگی قشم ارتباط نزدیکی با جامعه محلی دارد

رئیس میراث فرهنگی قشم گفت: با همکاری جامعه محلی میراث فرهنگی این جزیره حفظ و ساماندهی می شود . عبدالرضا دشتی زاده  با بیان اینکه قلعه تاریخی پرتغالی های قشم در زمان کوتاه تحت سیطره ی پرتغالی ها بوده و این قلعه به عنوان یکی از مهمترین محموطه های تاریخی این جزیره محسوب می شود ؛ […]

رئیس میراث فرهنگی قشم گفت: با همکاری جامعه محلی میراث فرهنگی این جزیره حفظ و ساماندهی می شود .

عبدالرضا دشتی زاده  با بیان اینکه قلعه تاریخی پرتغالی های قشم در زمان کوتاه تحت سیطره ی پرتغالی ها بوده و این قلعه به عنوان یکی از مهمترین محموطه های تاریخی این جزیره محسوب می شود ؛ افزود: ساماندهی میراث فرهنگی قشم ارتباط نزدیک با جامعه محلی دارد .

وی افزود:قرار گرفتن میراث فرهنگی در بافت شهری این جزیره هرگونه عملیات سامان دهی ارتباط نزدیک با جامعه محلی دارد .

دشتی زاده با اشاره به اینکه جزیره قشم یکی از مناطق پر بازدید در جمهوری اسلامی ایران است ؛ گفت: حفظ میراث فرهنگی در جذب گردشگران تاثیر گزار است .

رئیس میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم گفت: ساماندهی قلعه پرتقالی های قشم با عملیات نورپردازی ؛ نصب تابلو ؛ تمیزکاری انجام می شود .

وی افزود:این قلعه تا پایان سال جاری مراحل کاوش ؛ مبلمان وتابلوهای اطلاع رسانی انجام می شود که بتوانیم معرف یکی از مهمترین جازبه های گردشگری این جزیره باشیم .

* قلعه پرتغالی ها در قشم*

قلعه پرتغالی ها در قشم در انتهای شمال شرقی جزیره واقع است. این قلعه دو حصار و برج هایی در چهارگوش دارد.

 دیوار سازی قلعه با سنگ های مرجانی و سنگ لاشه و ملات گچ و ساروج به شکل بناهای عهد ساسانی انجام گرفته است.

در میان خرابه های قلعه هنوز هم تعدادی لوله زنگ زده توپ وجود دارد، که چهار لوله از این لوله ها را در اطراف در ورودی پاسگاه های قدیمی شهر قشم و لافت نصب کرده اند و چند لوله توپ دیگر نیز به بندر لنگه حمل شده است.

این قلعه در سال ۱۵۰۷ میلادی به فرمان «آلفونسو آلفوکرک» دریانورد پرتغالی در جزیره قشم احداث شد.

 قلعه قشم با مساحتی بیش از دو هزارمترمربع از سنگ های آهکی و گچی با ملات ساروج محلی ساخته شده و طی یک قرن چندین بار استحکام بخشی یافته است.

 این دژ راست گوشه است. چهاربرج در چهارگوشه و بازوهایی بلند دارد که توپ و منجنیق ها روی پهنای آن مستقر می شده اند.

قلعه قشم کاربردی چون یک انبار بزرگ یا جای نگهداری مهمات و سلاح داشته که در مواقع اضطراری به دیگر دژها کمک می رسانده است.

قلعه پرتغالی ها یک قلعه تدارکاتی بود که برای ارتباط با قلعه هرمز و رساندن تدارکات و خدمات به این قلعه مرکزی در قشم ساخته شده بود.