روستای برست بشاگردی دیگر در هرمزگان

نگاه به محرومیت مردم و علی‌اللخصوص کودکان و نوجوانان در روستای برست و زندگی در خانه‌های سنگ و ساروجی بدون آب و برق و دیگر امکانات زندگی و رفاهی، دل آدمی را به درد می‌آورد، با این حال دولت تاکنون نتوانسته امکاناتی را به این روستا ببرد. به گزارش خبرگزاری فارس از بندرلنگه، روستای برست […]

نگاه به محرومیت مردم و علی‌اللخصوص کودکان و نوجوانان در روستای برست و زندگی در خانه‌های سنگ و ساروجی بدون آب و برق و دیگر امکانات زندگی و رفاهی، دل آدمی را به درد می‌آورد، با این حال دولت تاکنون نتوانسته امکاناتی را به این روستا ببرد.
به گزارش خبرگزاری فارس از بندرلنگه، روستای برست در ۳۰ کیلومتری شمال بخش مرکزی شهرستان بندرلنگه  واقع در ارتفاعات کوه برست( راه‌دار) واقع شده که جمعیتی بالغ برنفر ۲۳۰ نفردر قالب ۶۲ خانوار در این روستا زندگی می‌کنند.
با وجود آب و هوای گرم در فصل بهار در بندرلنگه، برخلاف سایر نقاط این شهرستان، این روستا دارای آب و هوای معتدل همراه با طراوت و طبیعت دنج و دست نخورده و خودرویی گیاهان داروئی است که انسان را به وجد می‌آورد، و این منطقه از دورزمانی محل تفرج مردم شهرستان‌های بندرلنگه و بستک در فصل‌های مختلف سال نیز بوده است.
برای تهیه این گزارش و حضور در جمع مردم باصفای این روستا حدود یک ساعات مسیر سربالایی و ناهموار کوه برست را طی کردیم، مسیر رفت‌ و آمد و دسترسی به این روستا با توجه به وجود ارتفاعات سربه فلک کشیده کوه برست و جاده در حال تخریب که به نظر می‌رسد فقط قبل از انقلاب آسفالت شده بسیار سخت و دشوار است و بارندگی‌های سالیان متمادی این جاده را از بین برده است و روز به ورز خرابی جاده اضافه‌ می‌شود و مردم روستا نیز اذعان داشتند که خودجوش این جاده را مرمت کردند و چاله‌های به وجود آمده را پر کرده‌اند.
مردان این روستا اکثرا به شغل بنایی و زنان کشاورزی دیم (کاشت جو) و خانه‌داری مشغولند، مردان روستا گلایه دارند که کار ساخت و ساز ساختمان چند سالی است که از رونق افتاده و اکثر اوقات بیکار هستند و دامداری و کشاورزی هم که یکی دیگر از شغل‌های مردم این روستاست، بستگی به شرایط آب و هوایی و بارندگی دارد و همیشگی نیست.
یکی از عمده مشکلات مردم این روستا نداشتن برق و آب آشامیدنی است که مردم سخت‌کوش این منطقه سال‌های سال با این کمبودهای اساسی دست و پنجه نرم می‌کنند و در محرومیت به سر می‌برند، خانوارها آب آشامیدنی خود را هنوز از برکه‌های قدیمی تأمین می‌کنند و در فصل خشکسالی نیز با تانکر آب به این روستا منتقل می‌شود و همچنین حفر چاه با توجه به واقع شدن این روستا در ارتفاعات امکان پذیر نیست.
نگاه به محرومیت مردم و علی‌اللخصوص کودکان و نوجوانان در این روستا وزندگی در خانه‌های سنگ و ساروجی بدون آب و برق و دیگر امکانات زندگی و رفاهی که به دست مردم ساخته شده، دل آدمی را به درد می‌آورد، با این حال دولت با توجه به اینکه تاکنون نتوانسته امکاناتی را به این روستا ببرد، با پیگیری فرمانداری و بخشداری از طریق بنیاد مسکن بندرلنگه، روستایی را در جاده بندرلنگه منتهی به گزیر برای این روستائیان با کلیه امکانات برق و آب در نظر گرفته است که تاکنون ساخت و سازهایی نیز صورت گرفته است ولی با این حال مردم برست هنوز گلایه‌هایی در این زمینه دارند و در این روستا ساکن نشده‌اند.
حسن رزمگه رئیس شورای اسلامی روستای برست در خصوص پرداخت تسهیلات برای ساخت مسکن در محل روستای جدید برست، که مبلغ ۲۰ میلیون تومان است، اظهار کرد: نحوه ضمانت برای دریافت تسهیلات برای مردم محروم این روستای کمتر توسعه یافته بسیار سخت است چراکه باید روستائیان و متقاضیان دو نفر ضامن کارمند برای دریافت تسهیلات مسکن به بانک عامل معرفی کنند که با نگاهی ساده متوجه می‌شویم این شرایط برای اهالی روستا دشوار و حتی گاها غیرممکن است.
وی با اشاره به اینکه در دولت گذشته یکی از شرایط پرداخت تسهیلات مسکن روستائیان، ضامن به صورت زنجیره‌ای بود که اهالی ضامن یکدیگر می‌شدند، افزود: شرایط دولت قبل بسیار پسندیده بود، ولی حال با مشکل پیدا کردن ضامن کارمند روبرو هستند و با توجه به این شرایط از ۶۲ خانوار این روستا تاکنون ۱۵ خانوار موفق به دریافت وام شده‌اند.
محمد طهرنژادیان دهیار روستای برست اضافه کرد: با توجه به بیکاری و محرومیت مردم این روستا از مسؤولان خواستاریم اشتغالی را با ایجاد واحدهای صنعتی برای جوانان این منطقه فراهم آورد.
وی با اشاره به اینکه درارتفاعات کوه برست انواع گیاهان داروئی یافت می‌شود، اضافه کرد: در این روستا و ارتفاعات برست انواع گیاهان داروئی شامل کلپوره، آویشن، تخم‌شربتی، خاکشیر و بادام کوهی یافت می‌‌شود لذا باید یک سرمایه‌گذاری و حمایت از طرف دولت صورت گیرد تا به نوعی اشتغال‌زایی در این زمینه صورت گیرد.
حسین دلاویز معتمد و بزرگ روستای برست نیز گفت: با توجه به نبود آب آشامیدنی برکه‌ای را با کمک اهالی این روستا حفر نمودیم و حدود یک متر و نیم آن را با سنگ بالا آوردیم ولی با توجه به نداشتن مصالح و قدرت مالی ساخت این برکه برای ذخیره آب باران، نیمه‌کاره رها شده است و از مسؤولان تقاضا داریم نگاهی برای حل مشکلات این روستا داشته باشند و ما را بیشتر از گذشته حمایت کنند.