رئیس شورای شهرلارک: مردم جزیره لارک(قشم) یک سال است پزشک ندارند

رئیس شورای شهر جزیره لارک گفت: مردم لارک(قشم) یک سال است در انتظار آمدن یک دکتربه این جزیره هستند محمدناجی پور رئیس شورای شهرجزیره لارک در گفتگوباخبرنگارهرمزآنلاین گفت:جزیره لارک در شرق جزیره قشم و در مدخل تنگه هرمز؛ مردم این جزیره از نبودن یک پزشک در این جزیره رنج می برند . وی افزود: ما […]

رئیس شورای شهر جزیره لارک گفت: مردم لارک(قشم) یک سال است در انتظار آمدن یک دکتربه این جزیره هستند

محمدناجی پور رئیس شورای شهرجزیره لارک در گفتگوباخبرنگارهرمزآنلاین گفت:جزیره لارک در شرق جزیره قشم و در مدخل تنگه هرمز؛ مردم این جزیره از نبودن یک پزشک در این جزیره رنج می برند .

وی افزود: ما شغل صیادی داریم وهرلحظه ممکن است برای مردم این جزیره اتفاقی رخ دهد نبودن پزشک در این جزیره باعت شده مردم با مشکلات زیادی مواجه شوند.

 

وی بیان داشت:اکثر مردم این جزیره به صید و صیادی به وسیله ۷۰ فروند قایق و ۳ فروند لنج اشتغال دارند.آب و هوای این جزیره گرم ومرطوب است.حدود ۶ ماه از سال هوا به شدت گرم و مرطوب و در ۶ ماه دوم هوا معتدل است.

 

رئیس شورای شهرجزیره لارک تاکید کرد:مردم جزیره لارک به حضوریک پزشک دائم در درمانگاه این جزیره نیازمند هستند مشکلی برای مردم این جزیره پیش نیاید.

 

این مسئول ادامه داد: از مسئولان شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم می‌خواهیم که استقرار پزشک عمومی به طور مستمر در جزیره لارک را پیگیری کنند تا مردم این روستا به حق خود برسند.

 

وی با تاکیدبرآبرسانی سخت به این جزیره گفت: آب مصرفی جزیره لارک از طریق کشتی هفته ای ۲ بار از بندرعباس تامین می شود .

 

ناجی پور زبان مردم این جزیره را برگرفته از ۵ کشوردانست وگفت: زبان مردم این منطقه برگرفته از پنج زبان کشورهای ؛ ایران- پرتقال – انگلیسی – هندی – وعربی گرفته شده است .

 

عناصر زبان فارسی در لارکی زیاد یافت می‌شوند ولی بعضی کمی تغییر شکل داده‌اند

مانند: خانه = خانوغو، مرد = مردوکو

چند جمله کوتاه به زبان لارکی :

  • پ گییا تای ؟ = از کجا می‌آیید ؟
  • کییا تو خوری ؟ چه می‌خورید ؟
  • مَ تو خاووم = من می‌خوابم.
  • مَ تو گوم = من می‌گویم.
  • مَ تو خوروم = من می‌خورم