خودمحوری در منطقه آزاد قشم مشکل آفرین شده است

منصور آرامی نماینده مردم بندرعباس، قشم و ابوموسی در مجلس شورای اسلامی، گفت: اصل مناطق آزاد امری پسندیده و کارشناسی شده است، لیکن وقتی نظارت دقیق و ساختار مناسبی برای آن درنظر گرفته نشده یا در اجرا به درستی قوانین و مقررات آن اجرا نگردد جز اینکه موجب سردرگمی، نگرانی و مشکل مردم ساکن در […]

منصور آرامی نماینده مردم بندرعباس، قشم و ابوموسی در مجلس شورای اسلامی، گفت: اصل مناطق آزاد امری پسندیده و کارشناسی شده است، لیکن وقتی نظارت دقیق و ساختار مناسبی برای آن درنظر گرفته نشده یا در اجرا به درستی قوانین و مقررات آن اجرا نگردد جز اینکه موجب سردرگمی، نگرانی و مشکل مردم ساکن در مناطق آزاد گردد، نتیج دیگری نخواهد داشت.  مناطق آزاد برای ایجاد اشتغال، پیشرفت همه جانبه، توسعه متوازن و عدالت مطابق با اصل ۴۸ و سوم قانون اساسی ایجاد شده و جز این موضوع دیگری به عنوان هدف گذاری تشکیل آن نبوده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه در منطقه آزاد قشم به دلیل خودمحوری و بی توجهی به مسائل اساسی مردم مشکلاتی را برای اهالی زحمتکش قشم یا مسافرانی که به آن جزیره زیبا مسافرت می کنند، فراهم نموده است، این منطقه آزاد تکلیف مدیریت و بنادر کوچک پهل و لافت که روزانه صدها خودرو از این محل به قشم وارد یا خارج می گردند را روشن نماید.

آرامی یادآور شد: متاسفانه هفته قبل یک دستگاه خودرو به درون آب سقوط کرد و ممکن بود جان مسافران آن نیز گرفته شود. چند سال است ایمنی و استانداردسازی این دو بندر مهم رها شده است. اختلاف بین منطقه آزاد، استانداری، سازمان بنادر و دریانوردی موجب شده، مردم خونگرم پهل با مشکل مواجه باشند. همچنین بلاتکلیفی ساخت پل ۱۸۰۰ متری بین پل و لافت نیز از جمله موارد مهم دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار کرد: همین ناهماهنگی بین دستگاه های اجرایی از جمله جهاد کشاورزی منطقه آزاد، میراث فرهنگی و ….باعث شده سرمایه گذاران پرورش میگو تکلیف خود را به درستی ندانند و در نهایت کار را نیمه تمام رها کرده اند.

بی توجهی به سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در منطقه آزاد قشم جای سوال دارد

آرامی افزود: در سالی که ما با مشکل اقتصادی و معیشتی روبرو هستیم، بی توجهی به سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال جای سوال دارد. انتظار می رود دبیرخانه مناطق آزاد و وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص سریعتر تصمیم گیری نمایند.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت مناطق آزاد کشور رها شده است، مدتهاست تعداد زیادی شناور پر از کالا در بندر بهمن قشم استقرار دارند و همچنان بلاتکلیف هستند و هیچ کس نیز پاسخگو نیست و در هر صورت تمام این موارد نشان از ناهماهنگی، بی برنامگی و کم توجهی به مسائل اقتصادی و معیشتی مردم است، مسئولان باید کوچکترین کوتاهی در این امر نداشته باشند. یقینا هر یک از این مسائل می تواند بخشی از اقتصاد محلی و ملی را کم رونق کند.