«حاج قاسم» نمادِ رشادت، جوانمردی، ایثار و مقاومت

وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ. ” هرگز کسانى را که در راه خدا کشته شده‏ اند مرده مپندار بلکه زنده‏ اند که نزد پروردگارشان روزى داده مى ‏شوند. ” ( آل عمران/ ١۶٩ ) ابراهیم بلالی قشمی به مناسبت سومین سالگرد شهادت سـردار حاج قاسم سلیمانـی؛ فرمانده […]

وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ. ” هرگز کسانى را که در راه خدا کشته شده‏ اند مرده مپندار بلکه زنده‏ اند که نزد پروردگارشان روزى داده مى ‏شوند. ” ( آل عمران/ ١۶٩ )

ابراهیم بلالی قشمی به مناسبت سومین سالگرد شهادت سـردار حاج قاسم سلیمانـی؛ فرمانده ای قدرتمند، مغز متفکر نظامی ایران، محاسبه گر وعمل گرا در یادداشتی اختصاصی نوشت: فرمانده شجاع و دلاور نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با داشتن تفکری نظامی، اندیشۀ استراتژیک و به مانند یک دیپلمات زیرک به عنوان نیروی فعال در سیاست خارجی کشورمان نقشی مهم ایفا میکرد و شاید به جرات میتوان گفت موفقیت های سیاست خارجی کشورمان در منطقه مرهون تلاشها و مجاهدتهای این سردار بزرگ است.

اما نکته ای که باید از سیره و منش سردارسپهبد شهید سلیمانی یاد کنیم و به عنوان یک الگو در بین مسئولان و خدمتگزاران نظام قرار گیرد مردمی بودن این سردار رشید اسلام است. با مردم بودن، برای مردم خدمت کردن و برای مردم تلاش کردن از ویژگی های حاج قاسم سلیمانی ملت ایران میباشد. سردار سپهبد شهید سلیمانی امروز به عنوان یک اندیشه و تفکر مطرح میباشد و باید تلاش شود این تفکر هرچه بیشتر و بهتر در جامعه ترویج و گسترش یابد. مردمی بودن از ویژگی های سردار سلیمانی می باشد از مختصات اندیشه سردار دل ها علاوه بر مردمی بودن، جهادی بودن سیدالشهدای مقاومت است.

این شهید بزرگ اسلام و ایران مجاهدانه، عارفانه و شجاعانه در میدان رزم حضور می یافت و با اندیشه جهادی ضمن مدیریت میدان حماسه ها می آفرید و همین روحیه اوست که موجب شد داعش نابود شود.این تفکر جهادی نیز که بر گرفته از اندیشه های حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری است باید در سطوح مدیریتی کشور نیز گسترش یابد.

در ادامه یادداشت آمده است: شهید مطهری در مورد انسان کامل از دیدگاه مکتب اسلام می‌گوید: ” انسان کامل آن انسانی است که همه ارزش‏های انسانی‌اش با هم رشد کنند، هیچکدام بی رشد نمانند و همه هماهنگ یکدیگر رشد کنند و رشدشان به حدّ اعلا برسد. … انسان کامل، کمالش در تعادلش و در توازنش ‏می‌باشد “.

شهید سلیمانی را می‌توان یکی از نمونه‌های انسان کامل یعنی انسان متوازن و متعادل دارای جنبه‌های مختلف ارزشی دانست. شهید سلیمانی هم مرد دعا و عبادت و زهد و تقوا بود، هم مردم عمل و میدان و جهاد و مردم. هم با خدا بود هم با مردم. هم نظامی بود هم دیپلمات. هم فرمانده بود هم پیرو و … . شهید با محیط پیرامونی خود و با افراد دو نوع برخورد قوی به موازات هم داشت؛ با «بندگان خدا» از هر قوم و ملت و مذهب، «رحماء بینهم» بود و با مستکبران و طاغیان از هر قوم و ملت و مذهب «اشداء علی‌الکفار» بود.

در برابر یتیمان داغ می‌شد، می‌گریست و هر کاری برای آنان از دستش برمی‌آمد انجام می‌داد، در این موارد فروتنی‌اش دیدنی بود و در برابر مستکبران جهانی «آهنی آتشناک» بود و خود را یک تنه حریف آنان می‌دانست. نقش بی بدیل سردار سلیمانی در مدیریت منطقه خاورمیانه و مقابله با دشمنان، القابی چون «شبح فرمانده»، «قدرتمندترین فرد خاورمیانه» و «کابوس اسرائیل» را از سوی آمریکایی ها و صهیونیست ها، برای او به دنبال داشته است. چنانکه روزنامه معروف نیویورک تایمز در سپتامبر ٢٠١٣ سردار سلیمانی را به عنوان «دشمنی که هم مورد تنفر و هم مورد تحسین است» توصیف کرد. این تعریف و تمجید دشمنان از او، نشانه اقتدار و اُبهت سردار رشید اسلام در چشمان دشمنان او بود.

پاسدار رشید اسلام بارها و به دفعات خضوع در برابر مردم مظلوم و خروش در برابر زورگویان و گردن کشان را به نمایش گذاشتند. مهربانی کردن های فراوان او به مردم مصیبت دیده و محنت کشیده تمام آفاق در این سالها نمونه های بارز نزدیکی عمل سردار سلیمانی به سیره نبوی است، به گونه ای که سپهبد شهید سلیمانی در خلال عملیات آزادسازی بوکمال مدتی مجبور به استفاده از منزل یکی از برادران اهل سنت آن منطقه بعنوان مَقرِ فرماندهی می شود.

پس از پایان عملیات، ایشان نامه ای برای صاحب خانه نوشته، ضمن معرفی خود، بابت استفاده از منزل او عذرخواهی کرده، با نوشتن شماره تلفن شخصی در انتهای نامه، برای جبران هرگونه خسارت احتمالی یا هرگونه درخواستی دیگر ابراز آمادگی کامل میکند. از سوی دیگر، سردار دل ها، رئیس جمهور آمریکا را با ادبیاتی تهدید و تحقیرآمیز، ترامپ قمار باز خطاب میکند؛ آن هم زمانی که پیوسته در مناطقی حضور می یافت که در تیررس نیروهای ترامپ بود.

سرانجام در ١٣ دی ١٣٩٨، ارتش ایالات متحده وی را به دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور، در عملیات آذرخش کبود هنگام خروج از فرودگاه بین المللی بغداد برای انجام دیدارهای رسمی با مقامات عراقی ترور کرد. (خبرگزاری فارس، ١٣ دی ١٣٩٨)

وداع و تشییع باشکوه پیکر پاک و مطهر سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و یاران شهیدشان نشان داد که نام سلیمانی نه تنها به عنوان یک افتخار ملی مطرح است بلکه بنا بر فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی یک چهره بین المللی مقاومت می باشد. ظالمان عصر و تروریست‌های آن‌ها بدانند که خون پاک شهدا شکوفا می‌شود و راه عزت را زنده می‌کند.