جهان امروز تشنه معارف عمیق قرآنی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی : قرآن کتاب ارزشهای الهی و فضایل انسانی است کتاب فضیلت است و پوسته عدالت ، انسان را به اندیشیدن و حرمت به اندیشه ها به دینداری و احترام به آئین دیگران فرمان می دهد و به گفته پیامبر اعظم قران  کتابی است که زیبایی معنوی را به اوج می […]

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی : قرآن کتاب ارزشهای الهی و فضایل انسانی است کتاب فضیلت است و پوسته عدالت ، انسان را به اندیشیدن و حرمت به اندیشه ها به دینداری و احترام به آئین دیگران فرمان می دهد و به گفته پیامبر اعظم قران  کتابی است که زیبایی معنوی را به اوج می رساند و جانهای شیفته را پروانه وار گرد خویش می آورد.

علی جنتی شامگاه پنجشنبه در آیین اختتامیه پنجمین دوره نمایشگاه و جشنواره قرآنی قشم گفت : در روزگار ما که خداجویی و توحید باوری از یک سو و  دین گریزی و فضیلت گریزی از سوی دیگر در جامعه ما رواج دارد قرآن می تواند کلید معمای پیچیده رابطه انسان با جهان باشد.

وی افزود : قرآن در ورطه فتنه ها چراغ بصیرت را به انسان نشان می دهند ، قرآن کتاب هدایت است و در شرایط و مراحل و مقتضیات مختلف راه سعادت و هدایت را به انسان نشان می دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  اظهار داشت : با درک عمیق قرآن که مربوط به جنبه معنوی و فرازمانی و فرامکانی انسان می شود  نکته های ژرفی برای  انسان حاصل می شود و در زندگی انسان سئولات تازه ای و نیازهای نوینی مطرح می شود که با رجوع به قرآن پاسخ های آن را درک می کند.

وی قرآن را عامل وحدت همه مسلمانان در جامعه جهانی دانست و افزود:  قرآن ملاک یگانگی مسلمانان در جهان است ،قرآن سند هویت و شناسنامه فرهنگی اعتقادی ماست و با  استعانت از اهل بیت عصمت و طهارت که خود مفسر قرآن هستند می توان به معارف این کتاب آسمانی دست یافت .

جنتی ادامه داد : قرآن متعلق به انسان و برای انسان است و برای تامین زندگی انسان که دائما در حال تحول است کتاب جاودانه ای است که با گذشت زمان کهنه نمی شود . و با هر  شرایط تا زه ای انسانها  با رجوع به قرآن به نکات تازه ای در می یابد .

وی افزود : هزاران زن و مرد و کودک و نوجوان در این آستان به هوای کوی دوست  گام نهاده اند و قرآن پژوهان و مفسرین و قاریان و حافظان  و ناشران وهنرمندان فراوان برای تشریح و تفسیر وشرح و طبع همت بلند داشتند تا فرهنگ و هنر قرآن در این سرزمین بالنده و با شکوه باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی   عنوان کرد : بر کسی پپوشیده نیست   که ادبیات و هنر این سرزمین زمانی بالیدن گرفت که با قرآن عجین شد ، هنرمندان بسیاری در طریق قرآن آرایی پرورش یافتند و هنرهایی همچون خوشنویسی ، تذهیب ، صحافی ، جلد سازی و منیاتور  در جوار قرآن تجلی پیدا کرد و گنیجنه های ارزشمندی از قرآن های خطی مصحف و مطلا در موزه ها ی شخصی در داخل و خارج از کشور وجود دارد که هر کدام منبع قابل استنادی از هنر قرآنی است .

علی جنتی خاطر نشان کرد : تمسک  به قرآن است که به ما عزت و  اعتبار بخشیده و ملت ما را در جهان سربلند ساخته است و این وعده قرآن است که تحقق یافته که عزت برای خداوند و رسول و مومنین است .

وی با اشاره به توجه به قرآن در نظام جمهوری  اسلامی گفت : در نظام جمهوری اسلامی اشاعه فعالیت های  قرآنی به ویژه توسعه فرهنگ قرآنی در اولویت فعالیتهای فرهنگی قرار گرفته است و این توفیق با توصیه های مکرر مقام معظم رهبری و رهنمودهای سازنده ایشان میسر شده که سیر تعالی  فعالیتهای قرآنی را روشن ساختند .

وی افزود : در سال جاری نمایشگاه های متعدد قرآنی در کشور برگزار شد که با استقبال عاشقان معارف قرآنی مواجه شد و نمایشگاه و جشنواره قرآنی قشم نیز از جمله آنهاست که با همت اهالی فرهنگ و تلاش ارزنده جناب آقای ملانوری و حمایت جنای دکتر شعبانی فرد مدیر عامل سازمان منطقهع آزاد قشم برگزار گردید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنانش عنوان کرد : آنچه مهم است این است که با برگزاری این نمایشگاه ها فرهنگ قرآنی توسعه پیدا کند و با ارائه آثار نفیس خطی قرآن و کتب  تفسیر و سایر کتابهای مفید قرآنی و نرم افزارهای متنوع بتوان از نور هدایت این کتاب آسمانی بهره بیشتری گرفت و از آن به عنوان چراغ راه و مشعلی فروزان برای طی کردن راه دشوار آینده استفاده نمود.

وی در پایان گفت : جهان امروز تشنه معارف عمیق قرآنی است و در شرایطی که عناصری جاهل و کوردل به نام اسلام به روی مسلمانان تیغ می کشند و زنان و کودکان بیگناه را با سلاح تعصبات مذهبی به خاک وخون در می غلطتند تنها تمسک به این کتاب آسمانی است که می تواند انسانها را از این غفلت هولناک بدر آورد و به راه درست و صراط مستقیم هدایت کندو بر همه ماست که قبل از هر چیز قرآن را بخوانیم و قرآن را حفظ کنیم و در قرآن تدبر کنیم و در نهایت به قرآن عمل کنیم  و آن را سرلوحه کار وزندگی خود قرار دهیم.