جزیره ی قشم قربانی اختلافات مدیران

حبیب بازماندگان در گفتگو باخبرنگار هرمز آنلاین گفت:جزیره قشم قربانی اختلافات مدیران این منطقه شده است.  در گفت‌و‌گویی با یکی از اعضای منتخب شورای چهارم شهر قشم به بررسی وضعیت این جزیره، مشکلات آن و علت‌های عقب‌ماندن آن از سایر مناطق آزاد دنیا پرداختیم. بازماندگان یکی از جانبازان جنگ تحمیلی است که اکنون رئیس شورای […]

حبیب بازماندگان در گفتگو باخبرنگار هرمز آنلاین گفت:جزیره قشم قربانی اختلافات مدیران این منطقه شده است.

 در گفت‌و‌گویی با یکی از اعضای منتخب شورای چهارم شهر قشم به بررسی وضعیت این جزیره، مشکلات آن و علت‌های عقب‌ماندن آن از سایر مناطق آزاد دنیا پرداختیم.

بازماندگان یکی از جانبازان جنگ تحمیلی است که اکنون رئیس شورای دوم قشم بوده و مشاورت مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در امور اجتماعی و شوراها را نیز در کارنامه خود دارد.

 

بازماندگان با تاکید براین که این جزیره از ظرفیت بالایی برخوردار است؛ گفت:قشم جزیره‌ای است با وسعت بالا و ظرفیت‌های بسیار باوجود این ظرفیت‌ها، بی‌توجهی به این جزیره مهم در سال‌های گذشته باعث عقب‌ماندگی‌های جدی برای آن شده است.

 

وی افزود:یکی از دلایل اصلی تعویض‌های پی‌در‌پی مدیران است. هر وقت که مدیر عامل منطقه آزاد تعویض می‌شود، حاشیه‌هایی نیز به همراه دارد. از سوی دیگر مدیرانی که به قشم می‌آیند، هیچ اطلاعی از این سرزمین و به طور کلی منطقه آزاد ندارند. در نتیجه اصلا نمی‌دانند که چه باید بکنند و فقط بر اساس حکم رئیس جمهور به این منطقه می‌آیند.

 

شورای دوم قشم بیان کرد: مدیران به هیچ عنوان از نیروهای بومی منطقه استفاده نمی‌کنند و تمایلی به استفاده از این استعدادها ندارند. هیچ وقت، در این ۲۳ سالی که از منطقه آزاد شدن قشم می‌گذرد، از این نیروها استفاده نشده است. مدیران با همین ناآگاهی که دارند نمی‌توانند از ظرفیت‌های این جزیره استفاده کند.

منطقه آزاد قشم از نظر اقتصادی دارای چه ظرفیت‌هایی است؟
اقتصاد در مناطق آزاد به ۲ بخش صنعتی و تجاری تقسیم می‌شود. قشم نیز یک منطقه آزاد صنعتی، تجاری و گردشگری است. در بخش صنعت در زمان مدیریت آقای شمس اردکانی و آقای بوشهری کارخانه‌ها قدری رونق گرفت، اما به دلیل نبود حمایت دوباره از رونق افتاد. بهترین ظرفیتی که قشم دارد، سوخت‌رسانی به کشتی‌ها‌ست که می‌تواند در کنار سوخت‌رسانی همه مایحتاج کشتی‌هایی که در خلیج فارس تردد دارند را تامین کند. اما اکنون «فجیریه» که یک روستا در دوبی است، این سوخت‌رسانی را انجام می‌دهد. این روستا نفت را از ما و جنس را از امارات می‌گیرد و این سوخت‌رسانی را انجام می‌دهد. البته در یک دوره زمانی منطقه آزاد قشم به این نتیجه رسید که باید این کار را انجام دهد و تا حدودی جلو رفت. اما با تعویض مدیران این کار راکد ماند. این در حالی است که با انجام این سوخت‌رسانی علاوه بر درآمدهای بالا می‌توانستیم در حوزه اشتغال‌زایی نیز موفقیت‌های زیادی داشته باشیم. در مورد پالایشگاه‌ها نیز همین طور است. همه کارهای زیرساخت‌های پالایشگاه‌ها انجام شد، اما با تعویض مدیران متوقف شد. مطمئنم که در این مورد به قشم خیانت شده است.