تشکیل دو اداره ورزش و جوانان در قشم / موازی کاری شاهکار منطقه آزاد قشم

طی یک اقدام عجیب مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با صدور حکمی جعفر قدیری نوفرست را به عنوان نخستین مدیرکل ورزش و جوانان این سازمان منصوب و بدون حضور هیچ ورزشکاری مراسم معارفه وی برگزار شد. بر اساس این تصمیم اداره کل ورزش و جوانان در سازمان منطقه آزاد همزمان با اداره ورزش و جوانان […]

طی یک اقدام عجیب مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با صدور حکمی جعفر قدیری نوفرست را به عنوان نخستین مدیرکل ورزش و جوانان این سازمان منصوب و بدون حضور هیچ ورزشکاری مراسم معارفه وی برگزار شد.

بر اساس این تصمیم اداره کل ورزش و جوانان در سازمان منطقه آزاد همزمان با اداره ورزش و جوانان شهرستان به مدیریت آقای نایبی به کار خود ادامه می دهند.

موازی کاری و دور شدن از برنامه های اصلی منطقه آزاد باعث شده که امروز این سازمان پس از ۲۵ سال  بجای رونق در شهرکهای صنعتی و صادرات کالا سطح خود را در حد امورات شهری مانند جمع آوری زباله و آبیاری فضای سبز  کاهش دهد و بجای تولید ثروت و شغل اقداماتی را انجام دهد که دولت فارغ از قانون تشکیل مناطق آزاد آنها را انجام می داد.

دخالتهای سازمان منطقه آزاد قشم  در امور غیر اقتصادی و صنعتی در حالی انجام می گیرد که این  سازمان تا کنون از ماموریت اصلی خود بازمانده و هر روز وضعیت تجارت و صنعت قشم دچار پس رفت شده و رونق قشم هر روز کمتر می شود .

اما در حالی که دولت هر روز نقش خود را در  تصدی گری بخش های مختلف فرهنگی ، اجتماعی ، ورزشی ، آموزشی ، اقتصادی و … به  سازمان های مردم نهاد واگذار می کند و خود به عنوان سیاستگذار و ناظر عمل می کند در منطقه آزاد قشم شاهد آن هستیم که به موازات ادارات موجود در شهرستان مدیر و مشاور منصوب می شود و با تصدی گری هزینه های سازمان به جای آبادانی صرف حقوق متولیان این تصدی گری می شود.

وجود مدیریتها و مشاورانی به موازات مدیران خود سازمان  و ادارت شهرستان البته در جای خود قابل تامل است و معلوم نیست این موازی کارای با چه هدف و برنامه ای قابل توجیه می باشد  ؛ وجود اداره محیط زیست سازمان در موازات اداره محیط زیست شهرستان ،  اداره شیلات و کشاورزی سازمان  در موازات ادارات شیلات و جهاد کشاورزی شهرستان ،  امور بنادر و حمل و نقل دریایی در موازات اداره کل بنادر شهرستان ،مدیریت امور شهری در موازات شهرداری ، مدیریت اصناف در موازات اصناف شهرداری ، وجود اداره کل فرهنگ و ارشاد در موزات   معاونت فرهنگی خود سازمان ،   مشاورانی مانند  امنیتی و انتظامی مدیرعامل در موازات فرمانداری ، مشاور در امور شهرسازی و معماری در موازات شهرداری و مدیریت شهرسازی و معماری خود سازمان ، مشاور امور فنی و زیربنایی در موازات معاونت فنی خود سازمان ، مشاور فرهنگی و هنری در موازات اداره کل ارشاد سازمان و معاونت و مدیریت فرهنگی سازمان ، مشاورعالی در امور دریایی در موازات اداره کل بنادر و دریانوردی و مدیریت بنادر خود سازمان ، آیا نمی توان از وجود مدیران ادارات و یا مدیریت های خود سازمان به عنوان مشاور مدیر عامل استفاده کرد؟

در حوزه ورزش اما سازمان منطقه آزاد قشم عملکرد بسیار ضعیفی داشته است که در ذیل به گوشه های از آن اشاره می شود :

سازمان در زمینه زیر ساخت های ورزشی اقدام قابل قبولی نداشته و سالن های ورزشی موجود  توسط دولت ساخته شده است و این در حالی است که شهرداری قشم که درآمد چندانی ندارد در  این زمینه موفق تر عمل کرده  است.

برگزاری  جام جهانی هنرمندان در منطقه آزاد قشم ؛ این برنامه که در سال گذشته و با هزینه های میلیاردی برگزار شد نه تنها هیچ سودی برای جامعه ورزشی قشم نداشت بلکه باعث شد تا بودجه ای که می توانست زیرساختهای ورزشی قشم را تکمیل کند صرف چند هنرمند خارجی شود که چند ساعتی  در استادیوم تختی مردم را سرگرم کنند.

تشکیل هیئت کاراته منطقه آزاد قشم ؛ درحالی که هیئت کاراته شهرستان قشم با حکم هیئت کاراته استان فعالیت خود با حضور چندین مربی در این رشته ادامه می داد ، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم مسئول برکنار شده هیئت کاراته را به عنوان مسئول هیئت کاراته منطقه آزاد منصوب کرد و بجای حمایت از کل جامعه کاراته حمایت خود را صرف تیم  این شخص  نمود و این در حالی است که دیگر کاراته کاهای  قشمی با کسب مقام و مدال های رنگارنگ افتخار را برای جزیره به ارمغان آوردند و تا کنون هیچ گونه حمایتی توسط سازمان منطقه آزاد از آنها نشده است .

منصوب کردن بهرام افشارزاده  به عنوان مشاور ورزشی مدیر عامل ؛ اگر در گوگل در مورد اقدامات افشار زاده در قشم  جستجویی انجام دهید فقط تنها خبر انتصابش را مشاهده می کنید و این وعده افشار زاده که گفته:” ورزش قشم را متحول خواهیم کرد” و دیگر هیچ !!! یعنی دیگر  خبری از این بنده خدا نشد تا خبر انتصاب جعفر قدیری به عنوان مدیر کل ورزش و جوانان منطقه آزاد قشم  از سایت  روابط عمومی سازمان منتشر شد.

اما نکته قابل توجه دیگر در کنار موازی کاری های سازمان بحث مدیران وارداتی است و از آنجایی که در قشم واردات بر صادرات پیشی گرفته است و در شهرستان قشم و در استان هرمزگان هیچ شخص با صلاحیتی برای تصدی مسئولیت ورزش و جوانان منطقه آزاد قشم پیدا نشده است  این بار بازهم قرعه به نام  یکی از مدیران سابق استان خراسان  درآمده  و قدیری  با ۳۱ سال سابقه کار و  با ۲۳ برنامه قصد دارد تا ورزش قشم را به  سر منزل مقصود برساند.

حال باید دید وجود دو اداره ورزش و جوانان می تواند کمکی به جامعه ورزش قشم کند یا فقط باعث می شود تا عده ای به نام یک اداره کل به جمع حقوق بگیران منطقه آزاد اضافه شوند و ورزشکاران در بین این دو اداره گرفتار تشکیل هیئتهای ورزشی مضاعف شوند و اینکه  بودجه های ورزشی منطقه آزاد قشم در کجا صرف خواهد شد ؟