تجارت در منطقه آزادتجاری قشم به سمت کدام پرتگاه جدید می رود؟

ابراهیم بلالی قشمی پژوهشگر حوزه اقتصاد-مالی و عضو انجمن مهندسی مالی ایران معتقداست : مراکز تجاری در منطقه آزاد قشم به عنوان یکی از حلقه‌های زنجیره گردشگری با هدف دسترسی اقشار متوسط جامعه که قادر به مسافرت‌های خارج از کشور نیستند، احداث شده است. آنها با سفر به این منطقه، ضمن گردش و تفریح در […]

ابراهیم بلالی قشمی پژوهشگر حوزه اقتصاد-مالی و عضو انجمن مهندسی مالی ایران معتقداست : مراکز تجاری در منطقه آزاد قشم به عنوان یکی از حلقه‌های زنجیره گردشگری با هدف دسترسی اقشار متوسط جامعه که قادر به مسافرت‌های خارج از کشور نیستند، احداث شده است. آنها با سفر به این منطقه، ضمن گردش و تفریح در امکانات احداثی یا بازدید از جغرافیای طبیعی این منطقه با خرید مقداری کالا به عنوان سوغات اقدام میکردند که این امر باعث رونق نسبی صنعت گردشگری داخلی و جلوگیری از خروج ارز برای مسافرت‌های خارجی از سوی مردم می‌شد که متأسفانه با ضعف مدیریت، محدودیت شدید مالی و پولی و تغییر برخی سیاست های وارداتی، عملاً رونق تجارت در این منطقه از دست رفت و رو به افول گشت تا جایی که موج ساخت‌وساز مراکز تجاری دراین طی چند سال اخیر رو به افول گذاشته و برخی واحدهای آنها حتی بدون یک روز فعالیت با قیمت‌های نازل به فروش می‌رسند.

ابراهیم بلالی قشمی در یادداشتی آورده است: ایجاد منطقه آزاد تجاری قشم از همان ابتدا با استقبال جوامع محلی روبه‌رو شد که شاید با بهره‌مندی از مزایای ورود گردشگران برای خرید اجناس خارجی و توسعه و پویایی اقتصادی به واسطه ورود سرمایه‌گذاران، کمی از بار محرومیت‌های اقتصادی‌شان کم شود. اما این روزها نه تنها محدودیت شدید مالی وپولی و مشکلات ارزی که کسادی فعالیت اقتصادی، سرمایه‌گذاران و حتی بومیان شاغل در این منطقه را در شرایط سختی قرار داده است. صرف‌نظر از دخل‌ مغازه‌داران که دیگر پر نمی‌شود، شرکت‌های صادرات و واردات هم وا مانده‌اند. مهم‌تر آن که‌ خروج سرمایه‌گذاران نفس فعالیت در منطقه آزاد را به شماره انداخته است. اتفاقی که حتی با تغییرات مدیران اشرافی، وجود رفع تحریم‌ها و محدودیت شدید مالی وپولی، حل بحران ارزی و گذر از دوران کرونا می‌تواند در بازگشت رونق اقتصادی به این منطقه و جذب دوباره سرمایه‌گذاران، تاثیرات منفی‌اش را بر جای بگذارد.

منطقه آزاد تجاری قشم تقریباً طی دو دهه گذشته به دلیل پویایی فعالیت‌های اقتصادی با سرریز سرمایه‌گذاران و اوج ساخت‌وساز مراکز تجاری روبه‌رو شد پویایی که البته قرار بود منافعش را علاوه بر سرمایه‌گذاران، جوامع محلی این منطقه هم به واسطه حضور گردشگران و خریداران ببرند. ساخت مراکز تجاری در این منطقه هم با استقبال مردم بومی و غیربومی مواجه بود و حتی از شهرهای دور نزدیک هم مردم پای ثابت خرید مغازه در این مراکز تجاری می‌شدند.
این رونق اقتصادی با ضعف مدیریت ، محدودیت شدید مالی و پولی و تغییر برخی سیاست‌های وارداتی در این منطقه عملا از دست رفت و رو به افول گشت.
مراکز تجاری سر به فلک کشیده در قشم به خاک رکود نشستند و نقش مهم‌شان در چرخه اقتصادی را از دست دادند که نتیجه آن فروش واحدهای تجاری کلید نخورده از سوی مالکان در این منطقه ژئواستراتژیک هستیم.
در نهایت میتوان گفت فرصت استثنایی برای پیوند تجاری با کشورهای دیگر از بین رفته و در شرایط کنونی کارایی مراکز تجاری در منطقه آزاد قشم از دست رفته و سرمایه گذاری در این حوزه توجیهی ندارد، چونکه این حوزه با محدودیت‌های فراوان با رکود مواجه شده‌اند.
کلام آخر اینکه، با طراحی چشم‌انداز و ماموریت‌ها با نگاهی نو در کانون سیاستگذاری‌ها وبا همت و تلاش و همدلی بتوانیم امیدواری را جایگزین یأس و سرخوردگی کنیم تا از تهدید شکل‌گرفته ، فرصت‌های نو بسازیم و نگذاریم خمودگی بر این منطقه و فعالیت‌های تجاری جزیره حاکم شود.