امروز

یکشنبه, ۱۰ مرداد , ۱۴۰۰

  ساعت

۰۳:۱۶ قبل از ظهر

 

پس از اخراج پرتغالی‌ها از هرمز توسط امامقلی‌خان به آن‌ها اجازه‌ی تاسیس یک نمایندگی بازرگانی در بندر کنگ داده شد که منجر به آغاز دوره‌ای جدید از حیات اقتصادی بندرکنگ و نواحی مجاور آن از جمله بندرلنگه شد.

بندر باسعیدو در دماغه‌ی شمال غربی جزیره‌ی قشم نزدیک‌ترین بندر جزیره‌ی قشم به بندرکنگ است. بندر باسعیدو در دوره‌ی تسلط پرتغالی‌ها محل استقرار آن‌ها و در دوره‌ی استعمار انگلیس پایگاه دریایی آن‌ها بوده است.

در اهمیت و اعتبار باسعیدو همین بس که در دوره‌ای از تاریخ، جزیره‌ی قشم را جزیره‌ی باسعیدو می‌نامیده‌اند.

بین کنگ و باسعیدو این دو بندر معتبر خلیج فارس از زمان پدید آمدنشان همواره مراودات اقتصادی، تجاری، سیاسی و فرهنگی برقرار بوده است.

بنی معین هم در اواخر دوران صفوی از بندر کنگ وارد باسعیدو شدند و در آن‌جا حکومت خویش را بنا گذاشتند و بتدریج پس از فتح لافت و شهر قشم به یکی از قدرت‌های دریایی خلیج فارس بدل گشتند. در دوران رونق دریایی بندرکنگ و اوج سفرهای دریایی به هند و شرق آفریقا بغله‌های ( لنج‌های بزرگ) کنگ در دوران استراحت پس از سفر و برای مرمت در بندرگاه گوران بسر می‌بردند و بهنگام آمادگی برای سفرهای دریایی آب شرب سفر را از باسعیدو تهیه می‌کردند.

لنج‌سازان متبحر غرب جزیره در کنگ به لنج‌سازی می‌پرداختند و دریانوردان جزیره همپا و همراه  دریانوردان کنگی دریاها را درمی‌نوردیدند. بهمین دلیل است که رابطه‌ی بین غرب جزیره و بندرکنگ رابطه‌ای تنگاتنگ و دیرینه است که موجب تاثیر پذیری از یکدیگر و ظهور فرهنگی مشترک و مشابه شده است. این اشتراکات در تشابهات فرهنگی، آداب و رسوم، گویش، لباس، مذهب و حتی فولکلور قابل مشاهده است. در دوره‌ی کنونی نیز ارتباطاتی وسیع بین کنگ، لنگه و غرب جزیره برقرار است.

هنوز هم بین مردم این نقاط وصلت و ازدواج سر می‌گیرد، روابط تجاری برقرار است، بعضی از مردم غرب جزیره در کنگ و لنگه به کار وکسب و زندگی مشغولند، بیمارستان بندرلنگه پذیرای بیمارانی از غرب جزیره است و اولویت دانش‌آموزان و فرهنگیان غرب جزیره برای ادامه تحصیل پس از دانشگاه‌های قشم دانشگاه بندرلنگه است.

منظور از این مقدمات بیان اهمیت موضوعی است که در روزهای اخیر مطرح شده است و آن اتصال دریایی بین بندرکنگ یا برکه سفلین و بندر باسعیدو با ایجاد و راه‌اندازی خطوط منظم کشتیرانی مسافری است. اتصال این‌دو فرصت مغتنمی است که پیش روی توسعه غرب جزیره قرار گرفته است و نتایج مثبتی را درپی خواهد داشت.

با برقراری این ارتباط بر راه‌های دسترسی به جزیره‌ی قشم افزوده می‌شود، از ترافیک عبور و مرور در دوران پیک سفر در ایام نوروز در اسکله پل کاسته می‌شود و باعث تسهیل تردد گردشگران و مسافران از غرب استان و کشور به جزیره‌ی قشم می‌شود.

علاوه براین‌ها سفر مردم غرب جزیره به بنادر کنگ و لنگه را آسان می‌کند. مردمی که در حال حاضر پس از پیمودن مسیر طولانی باسعیدو تا لافت بار دیگر باید مسیر پل تا لنگه را پشت سر گذارند. با ایجاد این خط دریایی در وقت، هزینه و انرژی آن‌ها صرفه‌جویی می‌گردد.

از دیگر مزایای این اتصال رونق بخشی به گردشگری غرب جزیره است. این منطقه دارای استعدادهای قابل توجه طبیعی و فرهنگی در بخش گردشگری است که تاکنون نتوانسته است آن‌جور که شایسته است از آن بهره‌ای ببرد.

این امر حتی می‌تواند باعث بهره بردن گردشگران از جاذبه‌های گردشگری کنگ و رونق بخشی به اقتصاد گردشگری کنگ شود. ازسویی  مردم جزیره از این طریق براحتی می‌توانند به کنگ سفر نمایند و ازسویی این امکان بوجود می‌آید تا بازدید از کنگ، شهر بادگیرهای جنوب با آن سابقه و قدمت دیرینه تاریخی و فرهنگی، در برنامه‌ی گردشگران خارجی و داخلی که از قشم بازدید می‌کنند گنجانده شود.

علاوه بر این‌ها این پیوند باعث رونق تجاری و اقتصادی هردو منطقه و ایجاد اشتغال نیز می‌گردد. این اتصال نیازمند زیرساخت‌هایی است که تاکنون مغفول مانده و یا ندیده گرفته شده است که اهم آن اتوبان سراسری قشم- باسعیدو است.

باید متذکر شد چنانچه این زیرساخت‌ها ایجاد نگردد این مسئله نه یک فرصت بلکه تهدیدی واقعی خواهد بود، چون جاده‌های فعلی ظرفیت تردد بیشتری را ندارند.

بهرصورت ایده اتصال کنگ و باسعیدو فرصتی مغتنم است که باید غنیمت شمرده شود تا شاید بهانه‌ای باشد برای توسعه‌ی روستاهای محروم غرب جزیره.

بقلم عبدالجلیل مرداسنگی

تاریخ پژوه

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی