برجام ورزشی قشم و آینده مبهم ورزش و جوانان جزیره

در روز ۲۸ مردادماه ۱۳۹۸ تفاهم‌نامه‌ای مکرر برای تفویض اختیارات ورزش و جوانان در محدوده منطقه آزاد و ویژه اقتصادی قشم توسط وزیر ورزش و جوانان و مدیرعامل منطقه آزاد قشم به امضا رسید که آینده‌ای مبهم را برای جامعه چند هزارنفری ورزش قشم به تصویر می‌کشاند. این تفاهم در حالی به انجام رسید که […]

در روز ۲۸ مردادماه ۱۳۹۸ تفاهم‌نامه‌ای مکرر برای تفویض اختیارات ورزش و جوانان در محدوده منطقه آزاد و ویژه اقتصادی قشم توسط وزیر ورزش و جوانان و مدیرعامل منطقه آزاد قشم به امضا رسید که آینده‌ای مبهم را برای جامعه چند هزارنفری ورزش قشم به تصویر می‌کشاند.
این تفاهم در حالی به انجام رسید که شیخ‌زاده معاون فرهنگی اجتماعی سازمان در نشستی با خبرنگاران از محدود شدن فعالیت اداره کل ورزش به سطح کارشناسی خبر داده بود و مدتی پس‌ازآن فریدون الهامی مدیرکل ورزش و جوانان سازمان منطقه آزاد قشم با قبول وضعیت پیش‌آمده از بدنه ورزش سازمان منفک شد.
فریدون الهامی که یکی از چهره‌های موفق حوزه ورزش و ریاست هیئت والیبال استان است سومین مدیرکلی است که در کمتر از دو سال تشکیل اداره کل ورزش و جوانان سازمان به این سمت منصوب‌شده بود و در مدت ۷ ماه مسئولیت خود ارتباط خوبی را با هیئت‌های ورزشی قشم برقرار نموده بود.
جعفر قدیری نوفرست نخستین مدیرکل ورزش و جوانان سازمان نیز که فردی باتجربه و سابقه در حوزه ورزش بود پس از دو ماه از انتصابش از این مسئولیت خلع و جای خود را به صابر قهرمانی که سابقه کارش در حوزه انتظامی و حراست سازمان بود واگذار کرد.
بی‌ثباتی مدیریتی که یکی از شاخصه‌های دوران مسئولیت مدیرعاملی فعلی سازمان است یکی از نگرانی‌هایی است که می‌تواند آینده ورزشی قشم را با تزلزل مواجه کرده و معلوم نیست سرنوشت چند هزار نفر ورزشکار که با تصمیم شخصی مدیرعامل به‌راحتی قابل‌تغییر است به کجا ختم خواهد شد.
یکی از مشکلات تغییر پی‌درپی مدیران طولانی شدن پروسه‌های مختلف اداری در منطقه آزاد است به‌نحوی‌که تصمیمات مدیران قبلی که به مرحله نهایی نرسیده دوباره باید از نو تکرار شده و در این چرخه کوتاه مدیریتی نمی‌توان تصمیمات و برنامه‌ریزی میان‌مدت و بلندمدت را در حوزه‌های مختلف اتخاذ نمود.
از طرفی در مدت تفویض اختیار دوساله اخیر اداره کل ورزش و جوانان سازمان اقدام مؤثری ازنظر زیرساختی و یا حمایت از هیئت‌های ورزشی انجام نگرفت و حمایت‌های انجام‌شده از برخی ورزشکاران به‌صورت محدود انجام‌شده است و این در حالی است که برخی ورزشکاران قشمی بدون حمایت از سازمان و با هزینه شخصی توانسته‌اند به اردوی تیم ملی راه یابند.
تجربه شکست‌خورده واگذاری ورزش به سازمان منطقه آزاد اما در دهه‌های قبل و در زمان مدیرعاملی فخرالدین انوار درسی برای جامعه ورزش قشم بود که باعث شد سازمان برای خلاص شدن از هزینه‌های این بخش دوباره ورزش را به اداره کل استان واگذار نماید.
اما درحالی‌که سازمان در چند سال اخیر با کمبود بودجه مواجه شده و بعضاً خبر بسته شدن حساب‌های بانکی به دلیل شکایت طلب کاران در محافل بارهای به گوش می‌رسد ، اصرار مدیرعامل سازمان (که حداکثر دو سال تا پایان مسئولیت او باقی نمانده) بر این تفویض اختیار و دل‌خوش بودن او به در دست گرفتن هیئت‌های ورزشی عجیب می‌نماید.
عدم واگذاری اماکن ورزشی از سوی وزیر نیز یکی از نکات مبهم تفاهم‌نامه اخیر است و معلوم نیست ورزشکاران قشمی ازاین‌پس در کجا باید فعالیت‌های ورزشی خود را انجام دهند و آیا سازمان باید اماکن ورزشی را از وزارت ورزش و جوانان اجاره بگیرد یا خود اقدام به ساخت زمین و سالن ورزشی خواهد کرد؟
ساماندهی امور جوانان که بخش دوم عنوان اداره کل ورزش و جوانان است از دیگر قسمت‌های مغفول مانده در این اداره کل است که می‌بایست برای رفع مشکلات جوانان طی دو سال اخیر برنامه‌هایی را برای حل مشکل مسکن ، ازدواج ، اشتغال و تشکیل سمن‌های مرتبط برنامه‌ریزی می‌نمود اما متأسفانه مشکل مسکن که در حوزه اختیارات سازمان منطقه آزاد است همچنان به‌عنوان مشکلی لاینحل باقی‌مانده است.
به نظر می‌رسد تصمیمات دونفره و به‌دوراز هم‌اندیشی با نمایندگان مردم ، نخبگان و فعالین حوزه ورزش می‌تواند ضربات جبران‌ناپذیری را به بدنه ورزش شهرستان قشم وارد نماید لذا از نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی درخواست می‌شود اقدامی مؤثر برای الغای این برجام ورزشی و حفظ حقوق جوانان و چند هزار نفر ورزشکار انجام دهند.

پی نوشت :
خبر انتصاب نخستین مدیر کل ورزش منطقه آزاد قشم

خبر برکناری قدیری نوفرست از ورزش و جوانان منطقه آزاد قشم
تفویض مسئولیت اداره ورزش و جوانان قشم، هرمز و هنگام به مدیرعامل منطقه آزادقشم

انتصاب الهامی به عنوان  مدیر کل ورزش و جوانان منطقه آزاد  قشم  

خداحافظی فریدون الهامی از مدیر کلی ورزش و‌ جوانان منطقه آزاد قشم

تفاهم نامه مجدد وزارت ورزش و جوانان با سازمان منطقه آزاد قشم