اولین همایش تخصصی منطقه ای مرزنشینان جنوب کشور برگزار شد

همایش یک روزه تخصصی منطقه ای مرزنشینان به منظور بررسی مسائل و مشکلات تعاونی های مرزنشینان جنوب کشور با حضور استان های هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، بوشهر و خوزستان در سالن همایش های مرکز بین المللی رشد قشم برگزار شد. معاون تعاون  وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در این همایش تخصصی گفت : […]

همایش یک روزه تخصصی منطقه ای مرزنشینان به منظور بررسی مسائل و مشکلات تعاونی های مرزنشینان جنوب کشور با حضور استان های هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، بوشهر و خوزستان در سالن همایش های مرکز بین المللی رشد قشم برگزار شد.

معاون تعاون  وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در این همایش تخصصی گفت : لایحه اصلاح قانون ساماندهی مبادلات ارزی به دولت ارائه شده و در کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی است.

دکترغلامحسین حسینی نیا افزود: در حال حاضر ۴۶۰ تعاونی مرزنشینان در ۱۷ استان کشور مشغول فعالیت بوده و دارای ۳میلیون و ۲۰۰ هزار نفر عضو می باشند  که بیش از ۹ میلیون نفر از خدمات این تعاونی ها بهره مند شده اند.

وی همچنین به فعالیت عمدتاَ توزیعی این تعاونی ها اشاره کرد و ادامه داد: جلو گیری از مهاجرت، تقویت ظرفیت های تولیدی و ایجاد زمینه مهاجرت معکوس از طریق ارائه خدمات و فعالیت های تولیدی را از مزیت های لایحه اصلاح قانون ساماندهی مبادلات مرزی است و گفت : ارتقای مدیریت و آموزش همه اعضاء و ارکان تعاونی ها از ضرورت های این مجموعه است.

حسینی نیا اظهار داشت: توسعه تعاونی های سالم و معقول مد نظر مقام معظم رهبری، مورد اهتمام دولت تدبیر و امید است.

معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی بیان کرد :  سال ۹۲ میزان صادرات تعاونی های مرز نشینان به دلیل مشکل محرومیت از دریافت ارز مبادله ای به ۵۰ میلیون دلار کاهش یافت که پیش بینی می شود با رفع این مشکل و اختصاص ارز مبادله ای، این میزان به ۸۰۰ میلیون  دلار در سال برسد.

در ادامه معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد قشم گفت: اولویت بندی تعاونی های مرزنشینان سراسر کشور بر حسب مناطق مرزی یک ضرورت است و اعمال معافیت مالیاتی  و تعلق ارز مبادله ای باید بر حسب اولویت انجام پذیرد و هدف از تشکیل اولین تعاونی کمک به مرزنشینان جنوب کشور بوده است.

دکتر احمد حبیبی توسعه بندر کاوه و کم کردن بار ترافیکی بندر شهید رجایی همچنین توسعه بندر بهمن با هزینه ۵۵ میلیارد تومانی را از برنامه های منطقه آزاد قشم در جهت ارتقای منطقه آزاد و تعاونی مرزنشینان عنوان کرد و افزود: قاچاق سوخت یکی از معضلات اقتصادی و خسارات جبران ناپذیر زیست محیطی است که با حمایت و تقویت تعاونی های مرزنشین و اشتغالزایی می شود با این پدیده مبارزه کرد.