اعتیاد،مرگ تدریجی آرزوها

بر اساس اسناد موجود سابقه آشنایی بشر با مواد مخدر حدود چهار هزار سال پیش از میلاد برآورد شده است. به گزارش هرمز انلاین:براساس امار موجود هم اکنون در جهان بیش از ۲۱۴ میلیون معتاد وجود دارد که ۱۴ میلیون نفر از آنها به هروئین و کوکائین معتاد هستند . به کار بردن کلمه تریاک Theriac […]

بر اساس اسناد موجود سابقه آشنایی بشر با مواد مخدر حدود چهار هزار سال پیش از میلاد برآورد شده است. به گزارش هرمز انلاین:براساس امار موجود هم اکنون در جهان بیش از ۲۱۴ میلیون معتاد وجود دارد که ۱۴ میلیون نفر از آنها به هروئین و کوکائین معتاد هستند .
به کار بردن کلمه تریاک Theriac بجای افیون یک غلط اصطلاحی است ، زیرا تریاک در زبان انگلیسی و تریاق در زبان فرانسوی نام یک پادزهر است که از حدود ۷۰ نوع گیاه تهیه شده و گاهی پوست یک نوع مار به نام Tiriak در ایران را نیز به آن می افزودند .
دولت های استکباری و در رأس آنها انگلیس ، همزمان با رسوخ در ارکان دولتها،مواد مخدر را رواج دادند که حتی برخی از شاهان صفوی نیز به آن روی آورده و معتاد شدند .
با شروع حکومت قاجار ، بر مبنای سیاست انگلیس که خواهان تضعیف همسایگان هندوستان بود ، تریاک کشی چنان در ایران رواج یافت که حتی تصویر ناصرالدین شاه را همانند نقش سکه بر حقه های وافور منقوش ساختند.
و اینگونه به آن رسمیت بخشیدند و در همین ایام نیز کشت خشخاش را ترویج کردند و برای اولین بار در ماهان کرمان مرغوب ترین نوع این محصول را کاشتند.
در زمان حکومت سلسله پهلوی سطح زیر کشت تا میزان ۳۳ هزار هکتار افزایش یافت.
برای اولین بار مرزهای کشور به روی هروئین گشوده شد و از حدود سال ۱۳۴۰ جوانان این مرز و بوم در معرض یکی از مهمترین توطئه های استعمارگران قرار گرفتند.
براساس آمار های موجود در حال حاضر در ایران بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر معتاد وجود دارد و ۸۰۰ هزار نفر نیز به صورت تفننی از مواد مخدر استفاده می کنند.
در این میان کهگیلویه و بویر احمد به عنوان شاه راه مواصلاتی جنوب به شمال از معضل قاچاق مواد مخدر در امان نمانده و سالانه بیش از سه هزار کیلوگرم انواع مواد مخدر از این محور به استان های شمالی کشور قاچاق می شود.
دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد گفت : در بخش مقابله که از سوی پلیس مبارزه با مواد مخدر انجام می شود هزار و ۳۶۷ نفر در این زمینه شناسائی و ۱۰۳ دستگاه خودرو حامل مواد مخدر متوقف و بخشی از ان مصادره شد.
سردار علیرضاعادلی در گفت گو با خبرنگار ایرتا افزود: شناسائی باندهای فعال نسبت به سال گذشته شش درصد افزایش داشته است و حدود ۳۷ باند فعال در این زمینه شناسائی و متلاشی شد.
سردار عادلی افزود:در محیط های کار و آموزش، فعالیتها چهار برابر شده و ۲۱۴ هزار نفر زیرپوشش آموزشهای مختلف قرار گرفته است.
فرمانده انتظامی کهگیلویه و بویراحمد گفت : توزیع ۷۳ هزار حلقه سی دی،جزوه و بروشور و پخش هزار و ۶۹۲ دقیقه برنامه رادیویی و تلویزیونی از دیگر اقدامات فرهنگی در زمینه مبارزه با مواد مخدر بوده است .
معاون شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: با توجه به اجرای برنامه آموزشی شش ساعته پیشگیری از مصرف مواد مخدر برای کارمندان هزار و ۵۷۶ نفر در ۳۰ دستگاه از این اموزشها استفاده کردند.
وی تصریح کرد:۲۶ تشکل مردم نهاد در این زمینه فعالیت می کنند و ۵۸ مرکز درمانی و کاهش اسیبهای اجتماعی در این زمینه فعال است.
سردار عادلی اظافه کرد:هشت هزار و ۴۶۷ نفر درمان و به ۳۲۶ نفر از معتادان آموزشهای فنی و حرفه ای ارائه شده است.
وی افزود:از ۹۰ نفر حمایتهای حقوقی و قضایی انجام و هزار و ۸۰ فقره پرونده در دستگاه قضایی مختومه شد.
کارشناسان معتقدند عوامل متعددی از جمله :فقر ، بیکاری ، سرخوردگی اجتماعی و جدایی والدین در گرایش افراد بخصوص جوانان به مواد مخدر دخالت دارند.
جامعه جهانی هم به منظور کاهش گرایش جوانان به مواد مخدر در تارخ ۱۷ تا ۲۶ ژوئن ۱۹۸۷ ، در شهر « وین » به منظور ابراز عزم سیاسی ملّتها در امر مبارزه با پدیده خانمانسوز و شوم مواد مخدر تشکیل شد.
در این کنفرانس سندی با عنوانC.M.O به تصویب رسید که خط مشی همه جانبه اقدامات را در امر کنترل مواد مخدر مشخص و آنان را متعهد نموده است تا اقدامات بین المللی در خصوص مبارزه با قاچاق مواد مخدر را قاطعانه دنبال کنند.
در این کنفرانس ، سندی در چهار فصل تنظیم گردید که بیش از ۳۵ مورد اقدام عملی را همچون ارزیابی میزان مصرف، پیشگیری از طریق آموزش ، ریشه کنی مزارع غیر مجاز خشخاش ، نابودی شبکه های عمده قاچاق مواد مخدر ، همکاریهای حقوقی کشورها و … را در خود جای داده است .
این سند در ۲۶ ژوئن،مصادف با ۵ تیر ماه تصویب شد و سالروز تصویب این سند به نام روز جهانی مبارزه با مواد مخدر اعلام گردید.
فرمانده نیروی انتظامی کهگیلویه و بویراحمد برنامه های هفته مبارزه با مواد مخدر را تشریح کرد و گفت:همایش پیادروی با حضور کارشناسان و تعدادی از بهبود یافته گان روز جمعه از میدان شهدای نیروی انتظامی تا میدان معلم برگزار خواهد شد.
مدیر کل سازمان بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد هم گفت:برگزاری نمایشگاه آثار سوءمصرف مواد مخدر همزمان با همایش پیاده روی برگزار می شود.
وی بیان کرد: در کهگیلویه و بویراحمد ۳۸ مرکز درمانی اعتیاد وجود دارد که از این تعداد ۲۰ مرکز اقامتی و ۱۸ مرکز سرپایی است.
فضل الله اتابک افزود: بر اساس تحلیل راهبردی سازمان بهزیستی کشور دفتر اعتیاد در کهگیلویه و بویراحمد با توجه به مراکز درمانی توانست مقام اول را کسب کند./