از رکود تا رونق قشم

مدتی است قشم با رکود در تمام بخش های تجاری دست و پنجه نرم می کند، این رکود سبب بیکاری گسترده، فرار سرمایه از منطقه و کسادی بازار شده است. از همین رو باید به فکر راهکارهایی کوچک جهت دستیابی به اهداف بلند بود. با چیدن قطعات کوچک پازل، ساختار مناسب با شرایط را فراهم […]

مدتی است قشم با رکود در تمام بخش های تجاری دست و پنجه نرم می کند، این رکود سبب بیکاری گسترده، فرار سرمایه از منطقه و کسادی بازار شده است. از همین رو باید به فکر راهکارهایی کوچک جهت دستیابی به اهداف بلند بود.
با چیدن قطعات کوچک پازل، ساختار مناسب با شرایط را فراهم آورد، این پازل بزرگ از قطعات کوچکی چون خود سازی فراهم می شود، قطعاتی چون مشتری محوری، خدمات پس از فروش، رفتار مناسب با مشتریان و مسافران و …
هیچ یک از قطعات یاد شده به هیچ سازمان و نهادی وابسته نیستن، کمتر فروشنده ای در قشم دوره های آموزشی فروشندگی را دیده و کمتر تاجری تجربه را با اصول آمیخته است.
بعضا و فقط با توجه به روند بازار، تولید و وارداتی انجام می شود اما به دلیل عدم بازارسنجی، سرمایه سوخت می شود و وارد کننده یا تولید کننده را با شکست مضاعف همراه می سازد.
دقیقا مشابه آنچه در محصولات کشاورزی در سرزمین اصلی هر ساله به وقع می پیوندد.
با توجه به این مهم که تمام صنوف، مشاغل و افراد محترم هستند باید چشم را به حقیقت بگشاییم.
برای مثال در سیستم خدمات شهری شما از کدام سرویس رضایت دارید؟

تعمیرات خودروها، خدمات برق، ساختمان و …
دستمزد بالا، خدمات ناقص و منجر به هزینه مجدد و اتلاف زمان و …

فروشندگان و ارائه کنندگان کالا
بعضا برخود نامناسب هنگام تعویض جنس معیوب و نامرغوب، پرو نداریم، کالاهای فروخته شده پس گرفته نمی شود و …

در بحث مسکن، فروش و پیش فروش
قیمت های کاذب، حباب سازی و افزایش نرخ اجاره ها خارج از خدمات قابل ارائه، مشاوران املاک درجه بندی نشده و موارد و ویژگی های پیش فروش ها فقط در اغوا در برشور ها و کاتالوگ ها و …

گارانتی و وارانتی دو واژه غریب در سیستم خدمات دهی

مدیریت روابط مشتریان واژه ای نا آشنا

پاسخگویی اغلب بخش ها اعم از اداری، تجاری و حتی فروشگاهی
بوروکراسی اداری و کاغذ بازی و عدم وجود گردش های کاری مناسب و تعلل

هزینه خدمات سرسام آور، خارج از عرف و هرجا گوشه و کنار صدایی می آید، اینجا قشم است!
برای گذر از بحران رکود باید بسیاری از موانع مرتفع گردند، موانعی که قسمتی از آنها نیاز به دگرگونی های حکومتی و حاکمیتی ندارند بلکه دگرگونی های اجتماعی و رفتاری باید پدید آید.
برای پاکیزه کردن شهر از کوچه و خیابان های محل سکونت می توان اقدام کرد، درختان کوچه را می توان آرایش کرد.
برای جذب مشتریان و اعتماد سازی می توانیم سر در مغازه ها بنویسم جنس نامرغوب و معیوب پس گرفته می شود.
برخورد مناسب تری با مشتریان داشته باشیم.

از خودمان باید شروع کنیم …

سید سعید محمدی وکیل

منبع : خبر قشم