ارزش دلاری واردات منطقه آزاد قشم ۴۵۴ برابر صادرات

مدیرکل گمرک قشم در جمع خبرنگاران با ارئه گزارشی از روند فعالیتهای اداره کل گمرک قشم در چهار ماهه نخست سال جاری میزان صادرات و واردات انجام گرفته از قشم را تشریح کرد که بر اساس گزارش ارائه شده ارزش دلاری واردات قطعی انجام شده ۴۵۴ برابر صادرات قطعی از منطقه آزاد قشم می باشد […]

مدیرکل گمرک قشم در جمع خبرنگاران با ارئه گزارشی از روند فعالیتهای اداره کل گمرک قشم در چهار ماهه نخست سال جاری میزان صادرات و واردات انجام گرفته از قشم را تشریح کرد که بر اساس گزارش ارائه شده ارزش دلاری واردات قطعی انجام شده ۴۵۴ برابر صادرات قطعی از منطقه آزاد قشم می باشد .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هرمز حسین سعیدی با بیان میزان واردات قطعی گمرک گفت: میزان واردات قطعی این گمرک در چهار ماهه ابتدایی امسال ۲۲ هزار و ۶۳۳ تن به ارزش بیش از ۱۱۴ میلیون و ۴۱۲ هزار دلار بود که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته از نظر وزن ۲۶ درصد و از حیث ارزش ۳۲ درصد رشد داشته است.
وی یادآور شد: اجزا و قعطات جاروبرقی، یخچال، مایکروفر، قطعات منفصله خودرو، روغن موتور، لوازم آرایشی بهداشتی، لوازم خانگی، لاستیک خودرو، توتون و کولر گازی عمده کالاهای وارداتی این گمرک طی مدت یاد شد است که بیشتر از کشورهای کره جنوبی، پاکستان، امارات متحده عربی، چین، آلمان، فرانسه و برزیل وارد می شود.
وی افزود: طی چهار ماهه اول امسال صادرات قطعی گمرک قشم با رقمی معادل ۲۵۱ هزار و ۹۹۵ دلار بوده که وزن کالاهای صادر شده در این مدت سه هزار و ۲۹۵ تن بوده که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن ۸۵ درصد و از نظر ارزش دلاری ۹۰ درصد افزایش یافته است.
وی عمده کالاهای صادر شده را نمک صنعتی، گچ بنایی، خرما و هندوانه برشمرد که بیشتر این کالا ها به مقصد کشورهای امارات متحده عربی و عراق خارج شدهاست .
سعیدی، درآمد وصولی گمرک قشم در مدت یاد شده را افزون بر ۶۳۱ میلیارد و ۴۴۷ میلیون و ۵۳ هزار ریال اعلام کرد و افزود: این رقم نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۷۷ درصد افزایش یافته است.
وی گفت: از ابتدای سال ۹۵ تا پایان تیر ماه امسال، افزون بر ۲ هزار و ۲۳ تن کالا به ارزش بیش از ۲۴۴ میلیارد و ۴۵۰ میلیون و ۱۹۹ هزار ریال از طریق گمرک قشم به صورت ترانزیت خارجی صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، این آمار از نظر وزن و ارزش ریالی به ترتیب ۵۷ و ۶۱ درصد کاهش داشته است.
مدیرکل گمرک قشم افزود: عمده کالای ترانزیت شده از گمرک قشم شامل لوازم خانگی، ضایعات آهن، شمش سرب و سیگار است که به کشورهای امارات، اندونزی، عراق، منطقه آزاد چابهار و مناطق ویژه پارس و شهید رجایی ترانزیت شده است.
وی ادامه داد: در این مدت افزون بر ۱۷ هزار و ۴۱۳ تن کالا به ارزش یکهزار و ۷۳۷ میلیارد و ۵۸۱ میلیون و ۳۳۲ هزار ریال از مبداء دیگر گمرک های کشور به مقصد گمرک قشم ترانزیت شده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۴ از نظر وزن ۴۵ درصد و از نظر ارزش ۶۷ درصد افزایش داشته است.

سعیدی عمده کالاهای ترانزیت خارجی وارده را پوشاک، کفش، لوازم خانگی همچون یخچال، فریزر، لباسشویی و مواد اولیه شرکت های مستقر در منطقه آزاد قشم اعلام کرد و گفت: بیشتر این کالاها از مبداء گمرک شهید رجانی بندرعباس، فرودگاه امام خمینی(ره)، چابهار و جلفا وارد این منطقه شده است.
وی در ادامه به تعداد مسافرانی که طی چهار ماهه نخست امسال از طریق فرودگاه و اسکله های شهید ذاکری و لافت در قشم تردد کرده اند اشاره کرد و گفت: طی این مدت دو میلیون و ۵۸۰ هزار و ۲۵۴ نفر در قشم تردد کرده اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹ درصد رشد داشته است.
مدیرکل گمرک قشم اضافه کرد: در این مدت تعداد کل وسائط نقلیه ورودی و خروجی به جزیره شامل کامیون، اتوبوس، نیسان و سواری از طریق اسکله لافت ۴۴۴ هزار و ۹۴۴ دستگاه بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل این آمار پنج درصد افزایش را نشان می دهد.
وی ادامه داد: همچنین در مدت یاد شده ۸۳ فقره اظهارنامه ورود موقت به ارزش افزون بر ۹ میلیون و ۷۶۹ هزار و ۹۰ دلار از طریق این گمرک صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۴ از نظر تعداد و ارزش به ترتیب شاهد کاهش ۲۷ و ۱۸ درصدی هستیم.
سعیدی گفت: اظهارنامه های تشکیل شده جهت خودروهای سواری ساکنان جزیره به مدت یک ماه و کانتینرهای خالی به مدت ۶ ماه به سرزمین اصلی است.
وی تعداد پرونده های تشکیل شده برای قاچاق کالا در چهار ماهه نخست امسال را ۱۱ فقره به ارزش یک میلیارد و ۶۰۴ میلیون و ۵۷۶ ریال اعلام کرد و گفت: این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد ۳۸ درصد افزایش و از نظر ارزش ۳۴ درصد کاهش را نشان می دهد.
مدیرکل گمرک قشم با بیان اینکه در این مدت میزان جریمه وصولی به ۳۹۶ میلیون و ۵۵ هزار ریال رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد کاهش داشته است، عمده کالاهای قاچاق کشف شده را پوشاک، کولر گازی و لوازم خانگی اعلام کرد.
وی ادامه داد: در این مدت ۹ هزار و ۸۴۶ فقره پروانه کابوتاژ به وزن ۹۹ هزار و ۸۷۴ تن صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد ۸۱ درصد و از نظر وزن ۸۲ درصد کاهش یافته است.
سعیدی با اشاره به بهره مندی گمرک قشم از ظرفیت های سامانه جامع گمرک، گفت: مزیت های استفاده از این سامانه گامی موثر در کشف محموله های قاچاق در سراسر کشور به شمار می رود.
وی با تکذیب خبرهایی مبنی بر اینکه بزرگترین محموله کشف شده قاچاق کشور از قشم وارد سرزمین اصلی شده است، تاکید کرد: این پرونده هچگونه ارتباطی با گمرک های مستقر در این منطقه ندارد و مسئولان قضایی، امنیتی و انتظامی پس از تکمیل پرونده، اطلاعات دقیق و مستند آن در اختیار رسانه ها و مردم قرار خواهند داد.
بر اساس گزارش ارائه شده سال ۹۴ اداراه کل گمرک قشم نیز ارزش دلاری واردات قطعی انجام شده ۲۲۸ میلیون و ۸۹۰ هزار دلار در مقابل ۳۱۹ هزار و ۱۳ دلار بوده که واردات قطعی انجام شده ۷۱۷ برابر صادرات قطعی از منطقه آزاد قشم می باشد .
در ادامه این جلسه سرپرست گمرک و ترانزیت سازمان منطقه آزاد قشم از پیش بینی رشد ۵۰ درصدی درآمد این گمرک از محل واردات ۱۵ درصد کالا به سرزمین اصلی در این منطقه، خبر داد و گفت: سال گذشته ارزش واردات کالا به سرزمین اصلی به ۲۰۰ میلیون دلار رسید و انتظار می رود امسال این میزان با ۵۰ درصد افزایش به ۳۰۰ میلیون دلار برسد.
وی ادامه داد: منبع اصلی درآمد گمرک منطقه آزاد قشم از محل واردات کالا به سرزمین اصلی تامین می شود و با ایجاد شرایط مناسب تر خدمات از جمله کاهش زمان تخلیه و بارگیری کالای بازرگانان تلاش می کنیم سهم درآمدی این گمرک نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش پیدا کند.
کاظم قربانی اظهار داشت : با توجه به اینکه واردات کالا از قشم به سرزمین اصلی توسط شرکت های بزرگی همانند ایران خودرو، سایپا و گلدیران انجام می شود، این شرکت ها نقش مهمی در افزایش درآمد گمرک سازمان منطقه آزاد وگمرک ایران در قشم دارند.
وی یادآور شد: ورود قانونی کالاهایی نظیر پوشاک، پارچه و کیف و کفش از طریق بندر خصب عمان، علاوه بر کاهش ۱۰ درصدی هزینه فعالان اقتصادی، موجب افزایش درآمد گمرک قشم شده است.
به گفته قربانی، در آینده نزدیک کالاهای خریداری شده توسط تجار و بازرگانان از راس الخیمه امارات نیز به صورت قانونی در گمرک سازمان منطقه آزاد قشم قابل ترخیص خواهد بود.
وی گفت: تمام فرآیند مربوط به کنترل کالاهای خارجی به کشورمان از جمله بررسی مسایل بهداشتی و استاندارد در منطقه آزاد قشم نیز اعمال می شود.
قربانی ادامه داد: نمونه کالاهای وارداتی که به بررسی انرژی اتمی نیاز دارند به تهران ارسال می شود و پس از اطمینان از نداشتن مشکل نسبت به ترخیص آن اقدام می شود.
وی افزود: بسیاری از کالاهای وارداتی که با شرع مقدس اسلام منافات دارد و اقلامی که دارای نمادهای ضد دینی هستند در کنار کالاهای تاریخ گذشته، فراورده های لبنی و آبمیوه های غیرمجاز و مضر هم طی تشریفات قانونی در قشم امحا می شوند.