مجتبی نوزر نژاد

آقای مدیرعامل، این بار چه کسی را باید به صلابه بکشیم؟

آقای مدیرعامل، برای بی‌تدبیری منجر به آتش‌سوزی در پنج لنج باری تجار قشم در این شرایط اقتصادی نابسامان باید چه کسی را به صلابه بکشیم؟

آقای مدیرعامل، برای بی‌تدبیری منجر به آتش‌سوزی در پنج لنج باری تجار قشم در این شرایط اقتصادی نابسامان باید چه کسی را به صلابه بکشیم؟
«مجتبی نوزرنژاد» مدیرمسوول پایگاه خبری چل بیم به بهانه تکرار مکرر آتش سوزی لنج‌های باری در بندر بهمن جزیره قشم در یادداشتی با عنوان «آقای مدیرعامل، این بار چه کسی را باید به صلابه بکشیم؟» نوشت:

شانزدهمین روز از پاییز ۱۴۰۲ تماما به نیمه نرسیده بود که سیاهی، آب زلال و دوست داشتنی آسمان قشم را می‌بلعد. سیاهی و هجمه‌های خانمان سوزش اما برای مردمان قشم بسیار تا بسیار آشناست. شهر در بهت و سکوت، تکرار مکرر فاجعه را باور ندارد؛ آیا دوباره آتش به جان اقتصاد جزیره افتاده است؟ سیاهی را که دنبال می کنیم، آری. باز هم آتش به جان اقتصاد جزیره افتاده است و آخر غلظت دود آن از تجار و بازرگانان جزیره نفس را می‌گیرد.

سه لنج باری در بندر بهمن قشم طعمه حریق شد؛ حجم خسارت مثل همیشه بالا و این بار حادثه سه مصدوم نیز بر جای گذاشت. هشتم اردیبهشت امسال نیز آتش ۲ لنج باری را بلعید. ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ نیز یک لنج باری و یازدهم تیر ۱۳۹۶ هم یک لنج باری دیگر در همین بندر آتش گرفت. اینجا همیشه کوتاهی‌ و کاستی‌ها میراث گذشتگان است غافل از آن که مسندداران امروز همان گذشتگان فردا هستند. عملکرد مسوولان امروز به گواه آماری که رفت، از گذشتگان به مراتب سوال برانگیزتر است.

شعله‌ور شدن آتش در پنج لنج باری پناه آورده به بندر بهمن منطقه آزاد قشم طی ۶ ماه اخیر را نمی‌توان وقوع حادثه قلمداد کرد چرا که به رویه‌ای معمول تبدیل شده است. بزرگترین سهم از چنین رویدادی را باید در بی‌تدبیری، سهل انگاری، ترک فعل و عدم اقدام موثر از سوی متولیان امر جستجو کرد.

خوب در خاطرمان مانده که در آتش سوزی اردیبهشت امسال مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم دستور استقرار استانداردهای بین المللی(لطفا لبخند نزنید)، تجهیزات فنی لازم و اجرای دستورالعمل مدیریت بحران و جلوگیری از بروز حوادث را صادر کرد. دستوری که تا امروز خریداری نداشته و فاجعه با عمقی بیشتر تکرار می شود.

هر چند پس از آتش سوزی دیروز سه لنج، جامعه بازرگانان از تمامی بازرگانان، تجار و مالکین لنج‌های تجاری شهرستان قشم خواست «با عنایت به عدم امنیت اسکله بهمن و بوجود آمدن حوادث مختلف اعم از آتش سوزی و غیره در یک سال اخیر و مع الوصف عدم مجاهدت و تلاش مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و مدیریت بنادر سازمان منطقه آزاد در تجهیز این اسکله مقتضی است لنج‌های تجاری و تجار محترم مسیر دیگری برای پهلوگیری و تخلیه بار خویش اتخاذ کرده و در پیش گیرند.» اما عدم انسجام تجار قشم نیز یکی از عواملی است که باعث تکرار این حوادث می شود و در جای خود باید به آن پرداخت.

ورود قاطع مدعی العموم به ماجرای آتش سوزی دیروز لنج‌ها به درخواست جامعه بازرگانان، نقطه امیدی است که شاید در جلوگیری از تکرار این حوادث و مجاب کردن متولیان به تامین ابعاد مختلف امنیت سرمایه در بندر بهمن منطقه آزاد قشم، بندری با ظرفیت ۵۵۰ تن، ۱۵ هزار مترمربع محوطه کانتینری و افزون بر ۱۲ هزار مترمربع انبار مسقف که سالانه حدود هزار شناور در ان رفت و آمد دارند موثر باشد.