آثارتاریخی جزیره قشم برای گردشگران جذاب تر می شود

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منطقه آزاد قشم گفت: آثار تاریخی قشم به عنوان بزرگترین جزیره خلیج فارس هم از لحاظ تنوع وهم تعدد دارای اهمیت وجایگاه رفیع است ولی این اهمیت کمتر برای بازدیدکنندگان تبیین و روشن شده است. حمید امینی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: البته […]

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منطقه آزاد قشم گفت: آثار تاریخی قشم به عنوان بزرگترین جزیره خلیج فارس هم از لحاظ تنوع وهم تعدد دارای اهمیت وجایگاه رفیع است ولی این اهمیت کمتر برای بازدیدکنندگان تبیین و روشن شده است.

حمید امینی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: البته این موضوع درمورد گردشگران فرهیخته، خاص وحرفه ای مشکلی ایجاد نمی کند، چون این دسته با مطالعه و اطلاعات کامل از یک سایت دیدن می کنند و بازدیدشان بیشتر بخاطر از نزدیک دیدن و تجربه بودن در آن سایت است.
وی با اشاره به اینکه این موضوع درخصوص گردشگران عام و توده( Mass tourism) کاملا متفاوت است، تصریح کرد: این گروه اصولا با کمترین قصد و برنامه از پیش تعیین شده سفر کرده و بازدیدشان ازسایت ها وآثار طبیعی و تاریخی غالبا اتفاقی، براثر تبلیغات و گاهی برای پرکردن وقت و تنوع بخشی به سفر است.
به گفته وی مدیریت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منطقه آزاد قشم به عنوان یک مجموعه فرهنگی در تلاش است با فرهنگ سازی و ارتقاء سطح فرهنگ و دانش مردم، طرز برخورد و نگرش مردم عادی را نسبت به یک اثر تاریخی عوض کند.
امینی این تلاش را با آگاهی بخشی و اطلاع رسانی درخصوص سایت ها و جذاب تر کردن آنها نتیجه بخش دانست و گفت: جذاب کردن (Make attractive) آثار طبیعی و تاریخی مبحثی مهم و پایه ای در توسعه توریسم است و در کشورهایی که جاذبه های کم اهمیت دارند با روش های خاص آنچنان جذابیتی برای یک سایت ایجاد می کنند که هر بیننده ای را راضی و خشنود به منزل بازمی گرداند.
وی یکی ازاین روش ها را تفسیر(Interppretation ) خواند و خاطرنشان کرد: در این روش گردشگر و بازدید کننده، مرحله به مرحله وارد سایت می شود و ضمن دریافت اطلاعات کافی در این مسیر، میل و اشتیاق او برای دیدن آنچنان قوی می شود که هرگز ویژگی ها واهمیت آن سایت از یاد وخاطره وی خارج نشود.
مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منطقه آزاد قشم در خصوص سایت ها و آثار طبیعی هم گفت: در این خصوص ما به یکباره مشت خود را باز نمی کنیم، بلکه به آرامی وطمانینه و با طی مراحل و ارائه توضیحات در قالب های گوناگون از جمله تابلو، بروشور، نمایش فیلم، توضیحات شفاهی و پخش صدا بازدید کننده را از اهمیت سایت آگاه و دانستنی های لازم را به ذهنش تزریق و عطش او را برای دیدن اصل سایت وهمه بخش های آن بالا می بریم.
وی با اشاره به اینکه با همت همکاران ساعی در مدیریت ژئوپارک منطقه آزاد قشم در ژئوسایت های جزیره قشم اقدامات خوب ومثبتی دراین خصوص انجام گرفته است، یادآور شد: راه اندازی ویزیتورسنتر در دره ستاره ها ازاین جمله است که این سایت را برای بازدید کننده جذاب تر می کند.
به گفته وی درمورد جاذبه های طبیعی، به دلیل زنده بودن این سایت ها و جاری بودن زندگی در کالبد آنها، شاید این خلاء کمتر حس شود ولی آثار و بناهای تاریخی به دلیل حجم آوارها و نبودن آبادانی و به هم ریختگی ناشی از گذشت زمان و شرایط اقلیمی چندان جذابیتی برای گردشگر عام ندارند و لازم است عمل جذاب نمودن را با دقت کامل و مرحله به مرحله در این آثار اعمال نمود تا بازدید کننده با دست پر سایت را ترک نموده واحساس کند انباشته ای از دانش و معلومات به دانسته های او اضافه شده است.
وی گفت: تهیه نقشه و راهنمای داخلی سایت، نصب تابلوی بزرگ حاوی اطلاعات کافی در ورودی هر سایت، نصب تابلوهای هدایتگر و راهنما، گماشتن راهنمای دانا و آگاه، ایجاد تسهیلات پذیرایی سرپایی و مختصر، سایه بان، تعبیه صندلی نشیمن برای سالخوردگان، نورپردازی، چاپ و در دسترس قراردادن بروشور ویژه هرسایت، ایجاد امکانات عکاسی وغیره از اقداماتی است که برای جذاب تر نمودن دو اثر سایت تاریخی قلعه پرتغالی ها و غار تاریخی خربس در دست اقدام است.
امینی خاطرنشان کرد: افتخار کردن صرف به گذشته تاریخی و آثار آنها پدیده ای است که سالها گریبان برنامه ریزان و برخی از دانش آموختگان را فرا گرفته و کمتر به فکر جاری ساختن روح این آثاردرزندگی امروزه مردم بوده ایم، ولی با جذاب تر کردن آثار تاریخی، می توانیم همه گروهها را با این آثار آشتی بدهیم.

منبع ایرنا