در نبود نظارت دقیق دولت بر واردات و جلوگیری از ورود کالای قاچاق و البته عدم اشتغال‌زایی مناسب خصوصاً در بنادر جنوبی، برخی جوانان و مردان خانوار به اجبار تحت عنوان پدیده شوم «شوتی» ابزاری برای قاچاق‌چیان بزرگ کالا شده‌‌اند.

با رشد بیکاری، عدم اشتغال‌زایی در سال‌های اخیر و البته ‌نبود عزم جدی دولت در مبارزه با ‌قاچاق کالا، این روزها شاهد فعالیت عده‌ای در برخی بنادر جنوبی کشور هستیم که در ناتوانی تأمین مالی برای خانواده‌های خود و نبود اشتغال، به ناچار به ابزار و وسیله‌ای برای ‌قاچاق کالا ‌تبدیل شده‌اند‌.

در ۸۵ کیلومتری جزیره قشم، ‌روستایی‌ در‌ عمان‌ به نام «خصب» وجود دارد که امروز به یکی از مبادی قاچاق کالا به ایران تبدیل شده است.

خصب که در مسیر دریایی و با شناورهای تندرو حدود ۴۵ دقیقه با قشم فاصله دارد، ‌در نبود اشتغال در بنادر جنوبی کشور و البته‌‌ برخی سیاست‌های تحریمی که امارات چندی پیش علیه‌ تجار ایرانی‌‌ اتخاذ کرد‌، امروز محلی برای فساد اقتصادی و قاچاق کالا تبدیل شده است.

‌‌پس از وضع برخی تحریم‌ها‌ از سوی کشور آمریکا ‌علیه ایران و فشار بر امارات متحده برای رعایت تحریم‌ها و نیز مشکلات فراوانی که امارات برای تجار ایرانی به وجود آورد، بسیاری از بازرگانان ایرانی که پیش از آن به داد و ستد میان امارات و ایران مشغول بودند، ‌به روستا‌ی خصب در بخش جنوبی تنگه هرمز ‌آمده‌اند و در آنجا انبار‌هایی به صورت رسمی‌ و علنی برای قاچاق کالا ساخته‌اند.

حال در نبود‌ اشتغال‌‌زایی برای ساکنان جزیره قشم و هرمز، متأسفانه‌ عده‌ای محدود از ساکنان این جزایر، به ابزاری برای‌ قاچاق کالا تبدیل شده‌اند و در اصطلاح محلی «شوتی»‌ هستند.

«شوتی‌ها» که افرادی ماهر در هدایت شناورها و قایق‌های تندرو هستند، شبانه و بدون کوچک‌ترین روشنایی ‌با استفاده از قایق‌های موتوری تندرو حدود ۴۵ دقیقه‌ از قشم به سمت خصب در عمان‌ می‌روند، با خود گوسفند، گازوئیل‌ و غیره به روستای خصب حمل می‌کنند و از آنجا کالاهای قاچاق تجار‌ که شامل پوشاک، سیگار، کفش، لوازم الکتریکی و غیره است را همان شبانه و تا دم صبح وارد جزیره قشم می‌کنند‌ و بار قاچاق خود را در ساحل جنوبی جزیره قشم، که ساحلی شنی دارد و آب‌ آرام‌تر است‌ و البته ناظران گمرک حضور ندارند،‌ تخلیه می‌کنند.

البته ظاهراً هم دولت ایران و هم دولت عمان از بروز این پدیده شوم آگاه هستند اما در عمل نظارتی وجود ندارد، ظاهراً دو طرف مایل هستند مردم این جزایر به این کار مشغول باشند؛ این موضوع بر هیچ‌کس پوشیده نیست و اغلب ساکنان این جزایر از انجام این مدل قاچاق آگاه هستند.

از سوی دیگر مناطق آزاد هم فقط تبدیل به محل واردات و البته ورود‌ درصدی کالای قاچاق شده‌اند و چندان خبری از صادرات در این مناطق آزاد نیست، امری که در نهایت منجر به نابودی تولید داخل و افزایش بیکاری در کشور می‌شود که البته زنگ خطر آن هم به صدا در آمده است.

‌به گزارش فارس، به دلیل فعالیت مخفی و شبانه، آمار دقیقی از حجم‌ قاچاق کالا توسط شوتی‌ها در مسیر خصب-قشم وجود ندارد، اما هفته گذشته بود که حمیدرضا مؤمنی، مدیرعامل منطقه آزاد قشم، ‌در پاسخ به این سؤال فارس که آیا شفافیت ورود و خروج کالا در این منطقه وجود دارد؟‌ گفته بود: موضوع قاچاق در مناطق آزاد بسیار مطرح می‌شود، ما نمی‌خواهیم منکر شویم ولی به این پررنگی هم که گفته می‌شود نیست؛ یعنی به نظر می‌رسد در مفاهیم به زبان مشترک نمی‌رسیم.

بنا به گفته مدیرعامل منطقه آزاد قشم، گمرک جمهوری اسلامی و نیروی انتظامی مسئول خروج کالا از منطقه آزاد است و منطقه آزاد ابزار و امکانات کنترل خروج کالا را ندارد ضمن اینکه قانون هم این اجازه را به ما نمی‌دهد؛ در مناطق آزاد دو گمرک مستقر است،‌ یک گمرک برای ورود و یک گمرک برای خروج کالا وجود دارد که مسئولیت خروج کالا به جز سرزمین اصلی بر عهده ما است.

مؤمنی این را هم گفته بود که ‌هر کالایی که وارد سرزمین اصلی می‌شود مسئولیتش با گمرک جمهوری اسلامی است، ‌بنابراین اگر قاچاقی هم از مناطق آزاد صورت بگیرد، گمرک باید فعال شود و آن بخش باید پاسخگو باشد و به منطقه آزاد ارتباطی ندارد‌…ضمن اینکه گمرک جمهوری اسلامی ایران عملکرد ورود و خروج کالا را در این مناطق جزء به جزء دارد.

از سوی دیگر‌ سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، آذرماه سال گذشته بود که اعلام کرد: « ۶ میلیارد دلار واردات ته لنجی و مسافری به کشور وجود دارد».

بنا به گفته قاسم خور‌شیدی، شاید یکی از دلایلی که گمرک را متهم اول قاچاق می­‌دانند این است که مسئول نظارت بر حسن اجرای این معافیت­‌های قانونی مثل مسافری، ملوانی یا ته لنجی و مرزنشینی، گمرک است. یعنی‌ در اخبار و گزارشات مختلف، وقتی بحث قاچاق مطرح می‌شود، همه از گمرک ‌می‌گویند بدان علت که وظیفه مراقبت از رخ ندادن سوء استفاده­‌ها گمرک است.

وی از‌ ۶ میلیارد دلار واردات از معافیت­‌های ته­‌لنجی و مسافری گفته و گفته ‌است: در مورد ته­‌لنجی یا ملوانی آمار نداریم، زیرا قاعده­‌مند نیست؛ برآوردها را می‌گویم، حدود ۴۰ هزار ملوان در کشور داریم که اگر بخواهند بر اساس مصوبات دولت و قانون از معافیت استفاده کنند، حداکثر سالانه باید ۳۲۰ میلیون دلار کالا وارد کشور کنند، اما در مقام عمل طبق آن چیزی که برآوردهای حداقلی نشان می­‌دهد فقط از طریق همین معافیت بیش از ۲٫۸ میلیارد دلار کالا وارد می­‌کنند؛ در مورد مسافری طبق قانون باید سالانه کمتر از یک میلیارد (دلار) واردات کالا از طریق معافیت­‌های مسافری یا تجارت چمدانی داشته باشیم، اما در برآوردهای حداقلی اگر فرض کنید یک مسافر ۴۰۰ دلار کالا با خود می‌آورد که واقعا ۴۰۰ دلار عدد بسیار پایینی است، این واردات حداقل باید ۳٫۲ میلیارد دلار باشد. یعنی آن چیزی که قانونی باید اتفاق بیفتد.

به گزارش فارس، در نبود نظارت جدی متولیان واردات، ‌این روزها شوتی‌ها شبانه در مسیر دریایی خصب-قشم فعال هستند و کالای قاچاق جابه‌جا می‌کنند و غیر از محدود زمان‌هایی که نظارت جدی‌تر می‌شود در اغلب اوقات به این پیشه شوم مشغولند.

‌قطعاً در صورت اشتغال‌زایی مفید و مناسب و با توسعه فعالیت‌های صنعتی و بنگاه‌های اقتصادی، شوتی‌ها که درصد بالایی از آنها سرپرست ‌خانوار هستند، خواهند توانست در شغلی مناسب و آبرومند فعالیت کنند تا بدین ترتیب مجبور نباشند برای سیر کردن شکم خانواده خود، نان غیرحلال بر سر سفره بیاورند.

قطعاً‌ وجود عزم جدی برای مبارزه با قاچاق کالا و جلوگیری از واردات بی‌رویه در حمایت از تولید داخل و اصلاحات مورد در قانون، نه تنها موجب افزایش اشتغال خواهد شد بلکه ‌موجب رونق تولید داخل و خود حمایت از تولیدکننده ایرانی است.

منبع : فارس

لینک خبر : http://hormozonline.ir/?p=21996
اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:

دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی