به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، پویا محمودیان – مدیرکل دفتر صادرات صنایع دستی در نشست هم اندیشی راهکارهای توسعه صادرات صنایع دستی در منطقه پساداعش با بیان اینکه کشور عراق به دلایل مختلفی در بحث صادرات صنایع دستی مورد توجه جمهوری اسلامی ایران است، اظهار داشت: کشور عراق، میزبان ۶ تن از امامان شیعه است و این کشور پتانسیل بسیار مناسبی برای صادرات صنایع دستی ما محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: با وجود اینکه کشور عراق مورد توجه شیعیان کشورهای مختلف است، اما سهم صنایع دستی ایران از سبد سوغات این کشور ناچیز است و ما می‌خواهیم با برنامه ریزی مناسب، جایگاه صنایع دستی ایران را در کشور عراق، ارتقاء دهیم.

محمودیان با اعلام این خبر که در ۱۷ استان کشور عراق، بازارچه‌های دائمی صنایع دستی و سایت‌های فروش مجازی صنایع دستی ایرانی وجود ندارد، افزود: براساس آمار رسمی گمرکات جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۴، ۵۴/۱ دهم درصد از صادرات جمهوری اسلامی ایران به کشور عراق در حوزه صنایع دستی بوده است که این رقم بدون احتساب صادرات چمدانی است.

مدیرکل دفتر صادرات صنایع دستی تصریح کرد: شیشه‌های سنتی، گلیم، زیلو، سفال و سرامیک و مصنوعات چوبی از عمده ترین محصولات صنایع دستی است که از ایران به عراق صادر می‌شود.

وی گفت: سایر رشته‌های صنایع دستی که هنرمندان ایرانی فعال هستند هنوز جای خود را در کشور عراق باز نکرده است، این در حالی است که از سال ۹۱ تا ۹۵  به جز سال ۹۲ که اوج درگیری‌ها در این کشور بود، صادرات صنایع دستی به عراق با رشد قابل ملاحظه ای مواجه بوده است.

صنایع دستی ایران می‌تواند در ساخت هتل‌ها و ایرلاین‌های عراق مورد استفاده قرار گیرد

محمودیان با اشاره به اینکه صادرات خدمات از ایران به عراق هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده است، یادآور شد: صنایع دستی ایرانی می‌تواند در ساخت هتل‌ها، ایرلاین‌ها و دیگر پروژه های توسعه ای کشور عراق جایگاه ویژه ای داشته باشد.

مدیرکل دفتر صادرات صنایع دستی تصریح کرد: صادرات صنایع دستی ایران به کشور عراق از ۱۵ گمرک مرزی انجام می‌شود.

وی با اشاره به موانع و مشکلات موجود در صادرات صنایع دستی به عراق گفت: مسائل بانکی، بازرسی‌های گمرکی، حمل و نقل، تعرفه‌ها و قوانین موجود در کشور عراق و دوگانگی قوانین در کردستان مرکزی و بخش اقلیم کردستان عراق از جمله موانعی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

محمودیان گفت: ما در این حوزه نیازمند همکاری وزارت امور خارجه، اتاق‌های بازرگانی و تمامی افرادی که در این حوزه فعال هستند، هستیم.

مدیرکل دفتر صادرات صنایع دستی اضافه کرد: تنظیم روابط تجاری، سیاست‌های حمایتی و پشتیبانی از صادرکنندگان، شناسایی بازار، مدیریت رویدادهای تجاری، تنظیم مقررات صادرات و واردات، فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و آموزش، توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات و توجه به فروش آنلاین صنایع دستی از مهمترین محورهایی است که در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/

لینک خبر : http://hormozonline.ir/?p=19209
اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:

دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی