همیشه جنوبی بودن احساس خوبی بهم داده. تا الان هم بیشتر مسافرت هایی که داشتم به شهرهای جنوبی ایران بوده. امسال (۱۳۹۵) تصمیم گرفتیم برای تعطیلات نوروز یه سفر طولانی به شهر قشم داشته باشیم. سفرمون ۷ روز بطول انجامید که می خوام توی این سفرنامه دربارش براتون بنویسم. درباره مسیر اهواز تا قشم، شهرهای در طول مسیر، شهر قشم و درنهایت هم تجربیاتم و آثار دیدنی قشم می نویسم.

شهرهایی که باید از اون ها عبور کنیم

خب عصر تکنولوژی و دنیای ارتباطاته و الان دیگه به راحتی می تونیم درباره هرچی که بخوایم اطلاعات کسب کنیم. خدا پدر و مادر گوگل رو بیامرزه(:D) که نقشه گوگل همیشه به یاری من اومده. با نقشه گوگل تونستم کوتاه ترین مسیر رو از اهواز تا قشم پیدا کنم. البته باید بگم که دوتا وب سایت فارسی و ایرانی هم راه اندازی شدن که می تونید از طریق اون ها حتی در خیلی از موارد مسیرهایی دقیقتر از نقشه گوگل پیدا کنید. وب سایت بهراه و وب سایت تیشینه. از این وب سایت ها استفاده کردم و مسیر بهتری پیدا کردم. توی تصویر زیر می تونید مسیری رو که پیدا کردم رو پیدا کنید.

مسیر اهواز تا قشم

لیست شهرهایی که باید به ترتیب پشت سر بزارید:

اهواز- بندر ماهشهر- هندیجان- بندر دیلم- بندر گناوه- اهرم- خورموج- بندر کنگان- عسلویه- پارسیان- بندر لنگه- بندر خمیر- بندر پل- جزیره قشم- قشم

طول مسیر بر اساس چیزی که از طریق نقشه محاسبه شده برابر با ۱۱۰۰ کیلومتر میشه. خیلی مسیر طولانی بحساب میاد ولی اگر یه تقسیم بندی خوب داشته باشید می تونید مسیر رو خیلی لذت بخش پشت سر بزارید. البته خیلی بهتر میشه اگر مسیر به این طولانی رو با یک همسفر پشت سر بزارید. دو خودرو بودن خیلی لذت بیشتری به مسافرت میده. چون توی طول مسیر می تونید باهم صحبت کنید، توی خودروها نفرات رو جابجا کنید و کلی کارای دیگه.

این نکته رو هم بگم که قبل از سفر باید یکسری کارها رو انجام بدید. اول از همه باید یه براورد هزینه داشته باشید که بعدا در مسافرت به مشکل مالی برخورد نکنید. وضعیت خودروتون رو چک کنید. اینکه روغن موتور، روغن ترمز، و آب رادیاتور و آب باتری ماشین مناسب باشه. باد تایرها رو حتما قبل از راه افتادن چک کنید چون هم در مصرف سوخت تاثیر داره هم در کنترل ماشین در سطح جاده. اگر قصد دارید در سفر شب ها رو در چادر به سر کنید حتما چادرتون رو وارسی کنید که پارگی نداشته باشه و زیپ های اون سالم باشن. حتما یکی دوروز قبل از سفر اون رو بررسی کنید و اگر مشکلی داشت برطرف کنید و حتما سعی کنید چند ساعتی اون رو باز بزارید تا هوا درون اون جابجا بشه و اگر بویی درون چادر وجود داره برطرف بشه.

خب وارد مسیر بشیم. ما مسیر رفت رو در ۳ روز و برگشت رو در ۲ روز طی کردیم. از اهواز باید به سمت خروجی جاده بندر امام برید. اگر در مرکز شهر هستید باید به سمت میدان چهارشیر برید و مسیر رو ادامه بدید تا به تابلوی آزادراه خلیج فارس( آزادراه بندرامام) برسید و به سمت راست گردش کنید. در کل طول این مسیر تنها جایی که باید عوارض پرداخت بشه همین آزاد راه هست که باید به ازای هر خودرو ۲۵۰۰ تومن پرداخت بشه.

آزادراه خلیج فارس

طول این آزاد راه حدود ۱۱۰ کیلومتر هست که باید حواستون باشه در اواخر مسیر به سمت خروجی بندر ماهشهر رانندگی کنید. وارد بندر ماهشهر که شدید باید مسیر شهر هندیجان رو پیدا کنید و پشت سر بزارید. تا هندیجان حدود ۶۰ کیلومتر فاصله دارید. توی تصویر زیر مسیر هندیجان به بندر دیلم رو مشاهده می کنید.

مسیر بندر دیلم

فکر کنم تمام کسانی که به جنوب مسافرت می کنند اسم بندر دیلم رو شنیده باشن و یا حتما به اون سر زده باشن. بندر دیلم و همچنین بندر گناوه از بنادری هستن که مردم به وفور برای خرید به اونجاها میان. باتوجه به اینکه شهرهای بندری هستن قیمت اجناس خیلی مناسبه و خیلی از خونواده ها حتی میان اینجا جهیزیه دخترشون رو تهیه می کنن. درکل سالی یکبار ارزش رفتن دارن بخصوص اینکه بندر دیلم ساحل زیبایی هم داره. یعنی هم ساحل رفتید و تفریح کردید و هم خرید مناسبی انجام دادید. من خودم به شخصه بندر دیلم رو بیشتر از بندر گناوه ترجیح می دم چون خیلی منظم تر و زیباتره نسبت به بندر گناوه. درضمن بازار دیلم خلوت تر از بازار گناوه هست و ادم رو خسته نمی کنه. توی ساحل بندر دیلم می تونید تفریحات متفاوتی رو تجربه کنید. از جمله ماشین های چهار چرخی که تجربه رانندگی در ماسه خوبی به شما می دن. عکس زیر رو نگاه کنید.

بندر دیلم

ما تصمیم گرفتیم روز اول رو تا بندر دیلم بشتر پیش نریم و همین جا بمونیم و شب رو هم استراحت کنیم. خوشبختانه شهرداری بندر دیلم امکانات اسکان مناسبی برای مسافران در نظر گرفته بود. سرویس های بهداشتی به تعداد کافی و محل های اسکان مناسب. همچنین مساجد و حسینه ها به تعداد کافی در محل اسکان بود که توقف در بندر دیلم رو برای همه خوشایند می کرد. عکس زیر رو از مسجدی که کنار بازار ساحلی بندر دیلم هست گرفتم. مسجدی زیبا از نظر معماری و ظاهر. شب تا نیمه شب شلوغ بود و نمیشد به راحتی خوابید ولی کم کم دیگه همه از فرط خستگی تفریح با خرید به خواب رفتن و صبح با صدای اذن صبح و همچنین مردی که داد میزد “نون داغ، آش داغ” از خواب بیدار شدیم.

مسجد نور بندر دیلم

صبح به سمت بندر گناوه راه افتادیم که حدودا ۶۰ کیلومتر با بندر دیلم فاصله داشت. به بندر گناوه که برسید سر میدون اول شهر با تصویر زیر مواجه میشید.

بندر گناوه

وقتی که این عکس رو گرفتم خیلی به رنگ بندی سفید، نارنجی، قهوه ای و آبی دقت نگرده بودم. حالا که دارم این سفرنامه رو منتشر می کنم فهمیدم که چه هماهنگی بین اونها هست. آبی رنگ دریاست، نقطه های اینجا رنگ سنگ های ساحل دریاست، نارنجی خورشیده که داره غروب می کنه و سفید هم آسمونه. طرح زیبایی زدن. از بافت شهری گناوه خیلی خوشم نیومد. بندر دیلم بهتر بود بنظرم. خب امروز سفر طولانی در پیش داریم. از گناوه به سمت مسیر برازجان راه افتادیم. تابلوهای تصویر زیر رو ببینید.

مسیر برازجان

در توی مسیر بوشهر و برازجان فکر کنم تا ۳۰ کیلومتری بوشهر هم رفتیم ولی از اونجا به بعد وارد مسیر شهر های اهرم(Ahram) و خورموج شدیم. تا جاییکه یادم هست تا اهرم حدود ۱۴۰ کیلومتر و از اهرم تا خورموج هم حدود ۵۰ کیلومتر بود. ناهار رو در یکی از رستوران های شهر اهرم خوردیم. واقعا هم از نظر قیمت و هم کیفیت ناهار خوبی بود. اسم رستورانش متاسفانه یادم نیست.

شهر بعدی که باید از اون رد بشیم بندر کنگان هست. یعنی بعد از شهر خورموج باید وارد مسیر بندر کنگان، عسلویه بشید. بندر کنگان رو که پشت سر بزارید نمای اطراف جاده به کلی تغییر پیدا می کنه و صنعتی میشه. از خورموج تا عسلویه ۱۷۰ کیلومتر فاصله هست. اسم عسلویه همه ما رو به یاد نفت و پالایشگاه های نفت میندازه. توی مسیر فازهای مختلف پارس جنوبی رو مشاهده می کنید. می بینید که چقدر داره برای استخراج و پالایش نفت کار میشه( هرچند که همین نفت مایه خیلی از مشکلات ما بوده و در حال حاضر هم هست و حتی پالایش درست و کاملی هم تا جائیکه شنیدم و خوندم روی اون ها انجام نمیشه). تصویر زیر رو ببینید.

جاده عسلویه

فازهای مختلف پارس جنوبی رو که پشت سر بزارید با ساحل بسیار زیبایی روبرو میشید که در نزدیکی ساحل تعداد بیشماری کشتی باربری و نفت کش به چشم میاد. کشتی هایی که از دور خیلی خیلی بزرگ هستن چه برسه از نزدیک.

ساحل عسلویه

دیگه تقریبا عصر شده و هوا داره تاریک میشه. شهر عسلویه پر از بوی گازه و نمیشه اونجا برای شب موند. به سمت شهر بعدی یعنی شهر پارسیان یا همون گاوبندی قدیم به راه افتادیم. شهر تمیزی بود و تابلوهای به طرف محل اسکان مسافرین نوروزی رو که پیگیری کردیم رسیدیم یه یه پارک زیبا که هم سرویس بهداشتی مناسب داشت، هم چندتا فروشگاه نزدیکش بود، هم جا برای برپا کردن چادرها و هم نیروی انتظامی و هلال احمر اونجا حضور داشت. پارک خیلی بزرگی بود و وسایل تفریح و سرگرمی کودکان هم محیا بود. در ضمن یه تلویزیون فضای باز بسیار بزرگ هم داشت که سریال های عید رو از اون پخش می کردن. خلاصه فضای خیلی خیلی خوبی برای اسکان مسافران محیا کرده بودن که واقعا به راحتی شب رو سپری کردیم. توی تصویر زیر محل برپایی چادرها رو می بینید.

شهر پارسیان

تصمیم گرفتیم صبح زود به سمت مقصد به راه بیفتیم و حدود ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه صبح بود که به سمت بندر لنگه به راه افتادیم. از این شهر به بعد تابلوهای جزیره کیش و جزیره قشم رو مشاهده می کنید. برای رفتن به جزیره کیش باید از بندر آفتاب سوار کشتی بشید و برای رفتن به جزیره قشم هم از بندر پل باید رفت. شهر بعدی ما بندر لنگه بود. خوشبختانه هوا خیلی خوب بود و بارون هم گرفته بود. طراوت خاصی داشت و مسیر هم خیلی خلوت بود. اول از همه باید بگم که در طول مسیر حضور نیروی انتظامی خیلی پررنگ بود و مایه دلگرمی همه مسافران بود. به نوبه خودم و همسفرانم از تمامی نیروهای زحمت کش نیروی انتظامی که تعطیلاتشون رو در جاده ها سپری کردن تشکر می کنم و از اون ها بابت هرگونه بدرفتاری که شاید برخی از مسافران بخاطر خستگی سفر با اون ها داشتن عذرخواهی می کنم(چند موردی دیدم که می گم). تصویر زیر حضور یک خودروی پلیس که در مسیر پارسیان به بندر لنگه بود رو مشاهده می کنید.

نیروی انتظامی در جاده

همیشه بندعباس برام خیلی دور بود و باورم نمیشد الان رسیدیم به ۱۴۵ کیلومتری بندرعباس.

مسیر بندرعباس

نیروهای هلال احمر هم مثل نیروی انتظامی در سرتاسر مسیر و در نقاط معین حاضر بودن تا درصورت بروز مشکلات به مسافران خدمت رسانی کنن. ما هم رفتیم و از یکی از خودروهای هلال احمر بخاطر حضورشون تشکر کردیم و خسته نباشید گفتیم و چندتا سوال هم پرسیدیم.

هلال احمر در جاده

بندر لنگه رو که پشت سر بزارید باید به سمت بندر خمیر و در نهایت هم بندر پل برید.حواستون به نشانگر بنزین ماشینتون باشه چون از پارسیان تا بندر لنگه فقط یک پمپ بنزین بین راه هست که حدود ۴۰ کیلومتری بندر لنگه هست و متاسفانه یکی از خودروهامون چراغ بنزینش روشن شده بود و وقتی به پمپ بنزین رسیدیم بعلت بارش بارون و اتصالی برق دستگاه ها خاموش بودن. ولی خداروشکر به مشکل نخوردیم و با چراغ روشن بنزین تا ۵۰ کیلومتر که رفتیم و به بندر لنگه رسیدیم بنزین داشتیم. خب حالا مسیر بندر خمیر و پل.

مسیر بندر پل

تا اینجای مسیر می تونستیم با سرعت رانندگی کنیم (سرعت مناسب هر جاده) و شهرها رو پشت سر هم بزاریم و کم کم به مقصد نزدیک بشیم. ولی از اینجا به بعد(بندر پل) قراره مثل لاک پشت حرکت کنیم. وارد بندر پل که شدیم با صف حدود ۶ کیلومتری از خودروها روبرو شدیم. جزیره قشم دوست داران زیادی داره و ما حدود ۴ ساعت توی صف بودیم تا اینکه تونستیم وارد لندیگراف (وسیله ای که با اون ماشین ها رو به جزیره منتقل می کنن) بشیم و ماشین ها رو به سمت جزیره ببریم. دوتا تصویر زیر نشون دهنده صف های طولانی هستن. متاسفانه توی این صف طولانی با چندتا حرکت نابجا از هموطنانمون مواجه شدم. افرادی بودن که می خواستن توی صف منتظر نمونن و بقول خودشون زرنگی کنن و از سمت راست مسیر توی شونه جاده که گل بود(به علت بارندگی) همه رو پشت سر میزاشتن. ولی خوشبختانه پلیس جلوتر وایساده بود و خودروهایی که این کار رو می کردن رو به عقب باز می گردوند. امیدوارم سال های آینده دیگه از این حرکات زشت نبینم.

صف جزیره قشم

صف رو که به انتها برسونید وارد دروازه هایی می شید که اونجا باید عوارض گمرکی و هزینه رفت و برگشت با جزیره (حمل خودرو) رو پرداخت کنید. ۶۳۸۵۰ تومن هزینه هر خودرو میشه. وقتی که به این دروازه ها میرسید باید کارت ماشین و گواهینامه رو تحویل بدید تا برگ تردد به جزیره براتون صادر بشه (این برگ رو تا هنگام برگشت از جزیره نگهداری کنید چون برای خروج باید تحویل داده بشه).

ورودی جزیره قشم

حالا که برگ تردد گمرک رو گرفتید باید وارد صف ورود به لندیگراف بشید. این صف دیگه مثل قبل به ارومی حرکت نمی کنه و سرعت بیشتری داره. تصویرهای زیر چندتا لندیگراف رو نشون می دن که درحال پر و خالی کردن ماشین ها هستن.

لندیگراف

ورود به لندیگراف

توی این عکس وارد لندیگراف شدیم و می بینید که ماشین ها چطور کنار هم قرار گرفتن. هر لندیگراف ظرفیت حدود ۴۵ تا خودرو رو داره.

حدود نیم ساعت راه آبی رو باید پشت سر بزارید. فاصله بندر پل تا بندر لافت (بندر ورودی به جزیره قشم) یک کیلومتر و هشتصد متر هست. توی لندیگراف که بودیم دیدیم که تعدادی از ستون های یک پل رو برای تردد مستقیم از بندر پل به بندر لافت احداث کردن و دنبال برپایی یک پل هستن که دیگه نیازی به لندیگراف ها نباشه و خیلی راحت تر تردد صورت بگیره. این پل رو که دیدم یاد سنگاپور افتادم که از مالزی با یک پل به همین صورت متصل شده و تردد از مالزی به سنگاپور و برعکس از این پل صورت می گیره.

نزدیکای ساعت ۶ عصر شده بود وقتی که رسیدیم به شهر قشم. چون از بندر لافت که ما وارد جزیره قشم می شیم تا خود شهر قشم حدود ۶۰ کیلومتر فاصله هست. در ابتدای ورود به جزیره نقشه جزیره و مکان های دیدنی اون به همراه نقشه شهر قشم رو در اختیار شما قرار می دن تا توی جزیره سردرگم نشید.

نقشه مکان های دیدنی جزیره قشم

تصویر نقشه شهر قشم

این چندساعت توقف و موندن توی صف ما رو خیلی خسته کرد و باعث شد که اول از همه بفکر پیدا کردن جایی برای برپایی جادر بیفتیم. چندتا پارک معروف توی قشم هست از جمله پارک زیتون که فکر کنم بزرگترینشون بحساب بیاد. همین که از سمت بندر لافت وارد شهر قشم می شید کافیه به تابلوها نگاهی بکنید تا مسیر پارک زیتون رو براحتی پیدا کنید. اما ما در طول چند روزی که در قشم اقامت داشتیم به پارک زیتون نرفتیم چون مملو از جمعیت بود و خیلی خیلی شلوغ. ترجیح دادیم به جایی اروم تر بریم. رفتیم و قبل از پارک زیتون در کمپی که الان اسمش یادم نیست ولی ادرسش می شد روبروی شهرک آفتاب در مسیر خروجی از شهر بود جادر زدیم. ساحل بسیار زیبایی داشت و همچنین تمامی امکانات رفاهیی محیا شده بود. از جمله سرویس های بهداشتی، حمام آب گرم، نمازخانه، پریز برای شارژ گوشی ها، تلویزیون، نیروی انتظامی و در نهایت هم ساحل بسیار بسیار زیبا، تمیز و آروم.

تصویر پارک شهرک افتاب در نقشه

توی تصویر زیر نمایی از این محل رو مشاهده می کنید.

چادرهای برپا شده

وارد قشم که میشید اولین چیزهایی که توجه شما رو به خودش جلب می کنه وجود خودروهای اکثرا خارجی با پلاکی متفاوت از پلاک ملی خودروهای ایران. پلاکی با عنوان قشم. خب از اونجایی که قشم منطقه آزاد بحساب میاد واردات خودرو به اونجا با تعرفه گمرکی بسیار کمی به اتمام میرسه و مردم می تونن با هزینه معقول و واقعی برای خودشون خودرو تهیه کنند. خوزستان ماهم جزو مناطق آزاد بحساب میاد و این موضوع برامون آشنا و جا افتادست ولی خیلی از مسافران رو که می دیدیم تعجب می کردند که این ها چرا پلاک متفاوت دارند.  توی تصویر زیر یک نمونه از این پلاک ها رو می بینید.

پلاک خودروهای منطقه آزاد قشم

تنها محدودیتی که این خودروها دارند، اجازه خروج اون ها از محدوده منطقه آزاد هست که تنها سالی ۴۰ روز اجازه خروج از منطقه رو دارند. توی قشم تاکسی ها هم اکثرا هیوندای اکسنت بودند و تاکسی های ویژه فرودگاه هم تویوتا کمری و سوناتا هم بود. ماشین های پلیس هم چند تیپ مختلف از مدل های  تویوتا کرولا بودن.

خب همین جا روز سوم مسافرت ما هم به شب رسید. برای شام به یکی از رستوران های مرکز شهر رفتیم. کیفیت غذا خوب بود. ولی در طول این چند روز ففط یکی از رستوران ها که رستوران هتل بود غذای با کیفیت بالایی ارائه نکرده بود. رستوران سان سیتی.

داشتن برنامه برای انجام هر کاری، بهتر انجام شدن اون کار رو تضمین می کنه. توی سفر بهتر انجام شدن کارها بر اساس برنامه ریزی یعنی اینکه زیاد معطل نشی و به مسیر اشتباه نری. از اونجائیکه نقشه جزیره دستتون هست بهترین کار اینه که هر شب قبل از خواب برنامه ای برای بازدید فردا تنظیم کنید. اگر به نقشه جزیره و مکان های دیدنی اون دقت کنید می بینید که عملا دو مسیر جدا از هم وجود داره که در یک روز فقط می تونید یکی از اون ها رو انتخاب و تا شب به بازدید از مناطق اون مسیر بپردازید.

تصمیمی که ما گرفتیم برای بازدید این بود که روز اول مسیر جنوبی رو انتخاب کنیم و چند محلی رو بازدید کنیم و روز بعد هم مسیر شمالی رو انتخاب کنیم. خوبی این نقشه این بود که تمامی مکان های جالب و دیدنی رو شماره گذاری کرده بود. از اونجائیکه ما با خانواده بودیم (خانواده در مسافرت های بندری یعنی خرید) بعد از ظهرها تا شب رو برای بازدید از مراکز خرید و انجام خریدهای مورد نیاز اختصاص دادیم. پیشنهاد می کنم شما هم همینکار رو بکنید چون بازارها تا بعد از نیمه شب باز هستن ولی فقط در طول روز میشه به خوبی از مناطق دیدنی بازدید کرد.

برنامه ریزی روز اول در قشم:

تصمیم گرفتیم که روز اول بترتیب از غارهای تاریخی خربس(Khorbas)، دره ستاره ها، جزایر ناز، درخت انجیر معابد، پارک کروکودیل ها و درنهایت قلعه تاریخی پرتغالی ها بازدید کنیم.

خوشبختانه تونستیم تمام اون چیزی رو که برنامه ریزی کرده بودیم رو به ثمر برسونیم. مواردی که توی برنامه امروز جای گرفتن همگی در مسیر جاده جنوبی بودند. همین که وارد جاده بشید با تابلوهای بزرگ قهوه ای رنگ روبرو می شید که فاصله مکان های دیدنی رو از محلی که هستید براتون تعیین کرده. اول از همه سراغ غارهای تاریخی خربس رفتیم.

توی دوتا تصویر زیر می تونید فضای این مکان دیدنی رو ببینید. این غارها از دو دسته غار تشکیل میشن. دسته اول میشن غارهایی که بصورت طبیعی ایجاد شدند. این غارها توی تصویر زیر در سمت چپ این اثر قرار دارند. وارد این غارها که بشید می بینید که دیواره های غار پر از صدف و دیگر موجودات دریایی هست که به سقف ها و دیواره ها چسبیدن و عملا به گیر افتادن. این غارها خیلی تنگن و دونفر به زور می تونن از کنار هم از داخل اون عبور کنن. دسته دوم غارها هم میشن اون هایی که دست ساز هستند و بشر به کندن اون ها پرداخته. این دسته غارها در سمت راست همین تصویر قرار دارن. توضیحات کامل تر در باره این غارها رو توی نوشته جدایی که به معرفی این غار می پردازم می تونید بخونید.

غارهای تاریخی خربس

توی محوطه این غارهای تاریخی می تونید صنایع دستی قشم رو هم خریداری کنید. وسایلی که همگی با صدف و این جور چیزا تولید شدن. ماهی های اگزودرمی شده، دستبند، آویز و چندین و چند چیز دیگه که قیمتشون هم کم نیست. روغن کوسه هم بود که طرفدارای خودشو داشت. مثل اینکه این روغن برای دردهای کمر خوبه. به تصویر زیر نگاه کنید.

صنایع دستی با صدف

دوباره وارد مسیر شدیم و اولین تابلویی که سر راه ما بود دقیقا جاهایی که می خواستیم بریم رو بهمون نشون می داد.

تابلوهای قهوه ای قشم

توی مسیر حضور نیروی انتظامی خیلی به چشم میومد و خداییش همیشه آماده بودن و در حال نظم دادن به ترافیک و خودروها بودند تا خللی در مسیر بوجود نیاد. من از چندتایی از اون ها چندتا سوال پرسیدم و واقعا خیلی خوش برخورد بودن. تصویر زیر یک پلیس به همراه خودروی پلیس که هیوندای اکسنت هست رو نشون میده.

پلیس های قشم

خب مسیر رو میریم تا بعد از چند کیلومتر به تابلو بزرگی که ورودی دره ستاره ها رو نشون میده برسیم.

دره ستاره ها

چند کیلومتری (حدود ۳ کیلومتر) باید ادامه بدید تا برسید به ورودی اثر دیدنی دره ستاره ها. توی مسیر از جایی بنام برکه خلف (Borke Khalaf) عبور می کنید. اینو گفتم که اگر رفتید مطمئن یشید که دارین درست میرید. چون توی مسیر چندتا پیچ وجود داره.  قبل از اینکه بگم اونجا چه خبره باید بگم که هرکی بره قشم و از اینجا دیدن نکنه بزرگترین اشتباه رو مرتکب شده. اصلا زیبایی اونجا قابل وصف نیست. قدمت این اثر به ۳۰ میلیون سال پیش برمی گرده و ۲ میلیون سال(قدمت جزیره قشم) هست که سر از آب بیرون آورده. مردم محلی قدیمی معتقد بودند که شهاب سنگ در این قسمت به زمین می خوره و این اثرات بوجود میاد درصورتی که علم باستان شناسی چیز دیگه ای گفته. توی این سفرنامه فق به گفتن یک جمله درباره این مکان بسنده می کنم: وقتی اونجا راه می رید در عین بالا بودن پایین هستید و در عین پایین بودن بالا هستید. توضیحات کامل تر به همراه تصاویر بیشتر از این محل رو توی نوشته مخصوص به این محل می تونید بخونید. تصویر زیر وروی دره ستاره هاست.

خب بازدید از دره ستاره ها هم به اخرش رسید و حالا داریم به سمت محل بعدی یعنی جزایر ناز میریم. باز به همون تابلو قهوه ای ها رسیدیم. یعنی مسیر رو درست داریم میریم.

تابلوهای قهوه ای قشم

جزایر ناز تعدادی جزیره هستن که فاصله خیلی کمی تا ساحل دارن و زمانیکه سطح آب پایین میاد میتونیم با پای پیاده هم به اون جا بریم. توی این جزایر خرچنگ های زیادی لب ساحل سکنی می گزینن که دیدن اونها میتونه جالب باشه. توی ساحل تفریحات متفاوتی رو می تونید تجربه کنید از جمله تفریحاتی که توی تصویر زیر می بینید.

تفریحات دریایی قشم

تصویر زیر یکی از مجموعه جزایر ناز رو نشون میده. می بینید که مسافران با قایق به دیدن اون جزایر و خرچنگ ها رفتن.

جزایر ناز قشم

خب بعد از کمی گشت و گذار توی ساحل و دیدن خرچنگ ها و راه رفتن توی آب وقت رفتن به محل بعدیه. حالا می خوایم بریم سمت پارک کروکودیل ها. همون مسیر رو که ادامه بدیم به تابلو پارک میرسیم. پارکینگ بزرگی داره و محل اسکان هم هست. پیش به سمت کروکودیل ها.

پارک کروکودیل ها قشم

کروکودیل ها با سن های مختلفی اونجا وجود داشتن. از یک ساله تا ۲۵ ساله که می گفتن پیرترین کروکودیل ایران هم هست. تصویر زیر یک کروکودیل ۱ ساله رو نشون میده. دنیای خیلی عجیبی دارن. اگر نگاشون کنید خیلی مظلوم بنظر میرسن اما موزی تر از خودشون خودشونن. خیلی اروم و بی حرکت می مونن تا طعمه به ۳ متری اون ها برسه و اوموقت توی یک صدم ثانیه به سمت طعمه حمله می کنن و شکار موفقیت امیزی انجام میدن.

خب از اونجائیکه نمیشه وارد قفس کروکودیل شد و بهش دست زد، دوتا از اونها رو اگزودرمی کرده بودن تا بازدید کننده ها بتونن از نزدیک به اون ها دست بزنن و ببینن چه شکلی هستن. به تصویر زیر نگاه کنید.

من رو هم میبینید که بدون هیچ ترسی از کروکودیل پشت به اون وایسادم و دارم سلفی می گیرم.

پارک کروکودیل ها قشم

باید بگم که توی این پارک فقط کروکودیل نبود بلکه حیوانات مختلف دیگه ای از جمله میمون، راسو، سوسمار ایگوانا، طاووس، عقاب، نوعی بز محلی، طوطی و … هم بصورت مسالمت امیز توی قفس هاشون در حال تنفس و خوشامد گویی بودن.

وقتی که از چندتا از محلی ها درباره تخم گذاری لاک پشت های عقابی پرسیدیم گفتن که الان که مسافر زیاد هست و ساحل ها خیلی شلوغن لاک پشت ها به سطح آب نمیان و رفتن به محل اون ها هیچ نتیجه ای نداره. ماهم به شنیده ها اعتماد کردیم و رفتن به اونجا رو از برنامه خودمون حذف کردیم.

محلی که قرار بود قبل از پارک کروکودیل ها ببینیم، درخت انجیر معابد بود. از یکی از پلیس ها که پرسیدیم گفت که درخت قطع شده و دیگه وجود نداره. خیلی ناراحت شدیم که چنین اتفاقی افتاده و این اثر تاریخی نابود شده. ولی دیگه کاریش نمی تونستیم بکنیم.

حالا دیگه به سمت شهر برمی گردیم و مقصد بعدی میشه قلعه پرتغالی ها. توی شهر یکم ادرس بپرسید راحت پیداش می کنید. اما حقیقتش رو بخواین وقتی نزدیکش شدیم خیلی برام جذابیتی نداشت و فقط به نگاهی از اطراف به قلعه بسنده کردم.

قلعه پرتغالی ها قشم

خب دیگه عصر نزدیکه و باید به قولی که به خانواده داده بودیم عمل کنیم. وقت رفتن به مراکز خرید و بازاره. مراکز خرید زیبایی توی قشم ساخته شده. همیشه توی ایران که زبونمون فارسی هست، توی تابلوهای مختلف غلط های املایی زیادی می بینیم. اینجا هم مستثنی نبود و توی مرکز خرید قشم ۲ یکم که راه رفتم توی یکی از راهروها، متوجه تابلو زیر شدم.

مرکز خرید قشم

فضاسازی های متفاوت و زیبایی توی این مراکز خرید انجام شده بود که همه رو به عکس گرفتن با اون ها وا می داشت. من هم دریغ نکردم و چند عکسی انداختم.

فضاسازی مرکز خرید قشم

پایان اولین روز گردش در قشم

برنامه ریزی روز دوم در قشم:

خب روز دوم هم با کلی برنامه شروع شد. برنامه ریزی امروز به این صورت بود که به ترتیب از چاه های تلا، جنگل های حرا، سد گوران و تنگه چاهکوه بازدید کنیم. اگر نقشه رو نگاه کنید می بینید که این مراکز همگی در جاده شمالی هستند. امروز مسیرمون کاملا با دیریز فرق کرده. این بار باید وارد مسیر شهر درگهان بشیم و برای رفتن به چاه های تلا باید به همون بندری که از اون وارد جزیره قشم شدیم بریم (بندر لافت) و قبل از ورودی بندر به دنبال روستای لافت باشیم. وارد روستای لافت که بشید مسیر مستقیم جاده رو ادامه بدید تا به تابلو قلعه نادری و چاه های تلا برسید. متاسفانه این دو اثر هیچ تابلو معرفی ندارند و اگر خودتون زرنگی نکنید انگار فقط چندتا حلقه چاه وجود داره. تابلویی که گفتم رو می تونید توی عکس زیر ببینید.

قلعه نادری قشم

دقیقا کنار چاه های تلا قلعه ای به نام قلعه نادری وجود داره که فقط دیواره اون باقی مونده و دیگه هیچ چیزی بجای نمونده. متاسفانه کسی هم نبود اون اطراف که ازش سوال بپرسیم. توی تصویر زیر دوتا از دیواره های قلعه رو که مشرف به یکی از مساجد اطراف هست رو مشاهده می کنید.

با یکم دیوار نوردی به بالای دیواره شمالی قلعه نادری رفتم و از اونجا چاه های تلا رو پیدا کردم. عکس پایینی

چاه های تلا قشم

یکسری سکو بصورت پلکانی بالای تپه بالاسری این چاه ها وجود داشت که بنظرم برای برگزاری مراسمات محلی طراحی شده باشند. متاسفانه یادم رفت بپرسم اینا برا چی هستن. این نکته رو بگم که حتما اگر به این محل میرید مواظب باشید اگر پوست حساس به پشه دارید چون محیط اونجا مملو از پشه های ریز هست که همش میان و دورورتون می چرخن و اذیت می کنن.

ورودی اثر چاه های تلا با چندتا پله شروع میشه که کنار قلعه نادری هست و روبروی همون مسجدی که توی عکس قبلی از دیواره های قلعه نادری دیدید هست.  دقیقا چندمتر بالاتر از پله ها یک آب انبار مرکزی وجود داره. تصویر پایین نشون دهنده همه چیزه.

متاسفانه هیچ راهنمای گردشگری اونجا وجود نداشت و همچنین هیچ تابلویی هم نبود. اما از محلی های اونجا درباره این چاه ها پرسیدیم و فهمیدیم که چه داستانی پشت این چاه ها وجود داره. توضیحات کامل درباره این چاه ها رو توی یک نوشته مجزا بطور کامل براتون می نویسم.

خوشبختانه در همون روستای لافت قایق هایی درنظر گرفته شده بود که مسافران رو به جنگل های حرا می بردن. ما هم رفتیم و یک قایل گرفتیم و وارد شدیم. بلیط هر نفر ۹ هزار تومن بود. هر قایق هم ۸ نفر ظرفیت داشت. سفری حدودا یک ساعته که شما رو به قسمت های مختلف این جنگل ها میبره. سفری که خیلی ارزش داره بنظرم و حتما به این جنگل ها برید اگر روزی به قشم رفتید. توی تصویر زیر ناخدای قایق به همراه دوفرزندش رو میبینید.

ناخدای قایق

عکس زیر هم یکسری مرغ دریایی رو که توی ساحل جنگل های حرا هستن رو نشون میده.

جنگل های حرا

ساحل و درختان جنگل های حرا رو می تونید توی تصویر زیر ببینید.

زیبایی خاصی داشتن بخصوص جاهایی که کوچه خیابون درست میشد و میتونستید از بین اون ها با قایق رد بشید.

وقتی هم که به چند سانتی متری درختای جنگل میرسی، از نزدیک خیلی متفاوت تر بنظر می رسن.

جنگل های حرا

متاسفانه یا خوشبختانه باتری دوربینم وسط دریا تموم شد. متاسفانه از این نظر که تونستم عکس برداری کنم و خوشبختانه اینکه وقتی دوربین دستم نیست وقت بیشتری دارم برای نگاه کردن و بهتر دیدن و با دقت تر و ارامش بیشتر دیدن منظره های اطرافم. ولی بقیه با گوشی عکس برداری کردن و در یک پست جدا درباره جنگل های حرا می نویسم و تصاویر بیشتری براتون میزارم.

خب اینم از جنگل های حرا. مقصد بعدی سد گوران هست که یکی از سد های تاریخی مربوط به دوره ساسانی هست. متاسفانه نتونستیم این سد رو پیدا کنیم چون هیچ تابلویی نداشت و تا به خودمون اومدیم دیدیم رسیدیم به تنگه چاهکوه.

تنگه چاهکوه رو به هیچ وجه نمیتونم در قالب کلمات وصف کنم. حداقل اینجا که دارم سفرنامه خودمونی می نویسم نمیتونم وصفش کنم. زیبایی مثال نزدنی و وصف ناشدنی در دل دشت گرم و خاکی ماسه ای داشت که وصفش به این راحتی ها نیست. توی هوای گرم وقتی وارد اون تنگه شدیم هوای بسیار خنکی مارو فراگرفت. البته قبل از اینکه این هوا مارو متعجب کنه، خود اثر دهانمون رو باز نگه داشت. توی فیلم های مستند شاید دیده باشم چنین جایی رو. میشه گفت کوه هایی بودن که ۳۰ میلیون سال پیش زیر اب تشکیل شدن اون هم از جنس آهک. ۲ میلیون سال پیش که به بالای سطح آب اومدن بر اثر بارون هایی که می بارید شکلهای خاص و نامنظمی به خودشون گرفتن و در نهایت تبدیل به یک تنگه شدن که الان توجه مارو به خودشون اینطور جلب کردن. توی یک مطلب مجزا به معرفی کامل این محل به همراه تصاویر متعدد خواهم پرداخت. اینجا هم باید یکی از اون جاهایی باشه که اگر روزی به قشم اومدید، حتما باید بهش سر بزنید. من که دوس دارم یکبار دیگه برم قشم و اینبار اولین جایی که برم همین تنگه چاهکوه هست. توی تصویر زیر یه چیزایی دستگیرتون میشه.

تنگه چاهکوه جزیره قشم

خب برنامه امروز هم به پایان رسید و حالا وقت برگشت به قشم و رفتن به بازار قدیم که برای امروز تعیین شده بود رسیده. اگر به قشم می رید، بازار قدیم رو هم سری بزنید. قیمت ها مناسبتر از جایی که زندگی می کنید هست. شک نکنید.

خروج از قشم

امیدوارم تونسته باشم قشم و دیدنی های اون رو به خوبی معرفی کرده باشم. برای خروج از جزیره باید به همون بندر لافت برگردید. حدود ۶۰ کیلومتر از قشم فاصله داره. باید یادآوری کنم که اینجا هم برای خروج یک صف طولانی رو باید پشت سر بزارید اما سرعت حرکت در این صف خیلی بیشتر از صف ورودی به چزیره هست. البته اگر زودتر راه بیفتید زودتر هم به لندیگراف میرسید. اون برگه تردد رو باید اماده کرده باشید که هنگام خروج تحویل بدید. موقع خروج با اینکه بار دومی هست که همگی سوار لندیگراف شدن، ولی بازهم جذابیت خاصی برای همه داره و همه شروع به گرفتن آخرین عکس های یادگاری از سفرشون به قشم می کنن.

چند نکته درباره شهر قشم

این سفر دوم من به قشم بود. پس از ۱۲ سال دوباره تصمیم گرفتم به قشم بیام و مطمئنا یکسری تغییرات رو بخوبی متوجه شدم. اول از همه باید بگم که شهر زیبایی هست. خیابون های منظم، زیبا و دلباز. تمیزی شهر همون چیزیه که نظر همه رو بعد از چند ساعت رفت و امد در شهر به خودش جلب می کنه. با وجود این همه خودرو و این همه آدم، شهر بسیار بسیار تمیزه و مدام نیروهای شهرداری (پاکبان های عزیز) رو می بینید که در حال تمیز کردن شهر هستند و اجازه نمیدن ذره ای زباله روی زمین باقی بمونه و چهره شهر رو زشت بکنه. نکته بعدی که در طول این ۳ روز توجهم رو به خودش جلب کرد، صبوری مردم ساکن قشم بود. خب از روی پلاک ماشین ها می شد فهمید که کیا ساکن قشم هستن. با وجود این که این همه خودرو توی شهر بود و راه مردم شهر رو تنگ و حتی سد هم کرده بودن، یکذره عصبانیت یا عجله بین مردم شهر ندیدم و این واقعا نشون از مهمون نوازی و صبوری مردم این شهره. در کل معلوم بود که قشم مردم زحمتکشی داره و مسئولان خوبی اون رو هدایت می کنند. برای همشون ارزوی موفقیت و شادکامی در زندگی دارم.

مسیر برگشت از قشم

مسیر برگشت نسبت به مسیر رفت تا حدودی فشرده تر شده بود. روز اول که ساعت ۱۱ صبح بود که از لندیگراف پیاده شدیم، بعد از کمی استراحت و صرف صبحونه راه افتادیم و به جز برای ناهار و نماز توقفی نداشتیم و تا بندر گناوه رانندگی کردیم. شب رو در بندر گناوه بودیم و فردا صبح هم به سمت اهواز راه افتادیم.

لینک خبر : http://hormozonline.ir/?p=23479
اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:

دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی